L’Estat qüestiona el baixador del TAV a l’aeroport de Girona
El subdelegat, Albert Bramon, considera que l’alta velocitat esdevindria una “línia regional”
La connexió amb el tren convencional és una alternativa
No hi ha res signat, només un compromís del govern del PP
El subdelegat de l’Estat a Girona, Albert Bramon, demanarà “escoltar opinions diferents” sobre la futura construcció del baixador del TAV a l’aeroport Girona-Costa Brava. En aquesta línia, Bramon es planteja si aquesta infraestructura “és una bona opció” perquè podria comportar “perdre una infraestructura” com és el tren d’alta velocitat (TAV) per convertir-lo en una línia de “regional”. Per aquest mateix motiu, el subdelegat va anunciar que aprofitarà que encara “no hi ha absolutament res” signat per fer aquesta obra, tret del compromís de l’anterior govern espanyol, i buscarà alternatives. Una de les propostes que demanarà és “veure si amb petites variants de la via de tren convencional” es pot connectar l’aeroport de Girona amb Barcelona. A més, Albert Bramon també vol saber si “Barcelona apostarà” per aquesta connexió o no.
Sí a la quarta pista
El subdelegat de l’Estat, en declaracions a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), deixa clar que les instal·lacions de Vilobí d’Onyar s’han de convertir en la quarta pista de l’aeroport de Barcelona. Considera que ara és una infraestructura “ben dotada” però que cal “una connexió” amb la capital catalana. Per això demanarà estudiar si és possible fer arribar la línia de tren convencional fins a l’aeroport Girona-Costa Brava. A més, Albert Bramon també va reafirmar el paper que ha de tenir l’aeroport de Reus com a cinquena pista.
El subdelegat del govern espanyol assegura que, de moment, aquesta variant és tan sols una idea que vol estudiar més a fons però que encara no té cap tipus de traçat, ni tampoc cap estimació del cost. De tota manera, mirant el mapa ferroviari, una de les possibilitats seria un desviament entre Fornells de la Selva i Riudellots, i les vies haurien de creuar l’A-2 i l’AP-7 per arribar fins a la terminal de Vilobí d’Onyar. Per tornar, la incorporació a la xarxa de tren convencional hauria de ser entre Riudellots i Caldes de Malavella.
L’antic ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va prometre a principis d’aquest any que al llarg del 2018 es faria la redacció del projecte del baixador del TAV a l’aeroport de Girona. La previsió era destinar 55 milions d’euros a construir una estació senzilla a 500 metres de la terminal. Això permetria connectar l’aeroport de Girona amb la ciutat de Barcelona en tan sols 30 minuts i amb el sud de França, en 50. De tota manera, Bramon ha afirmat que aquell compromís de redactar el projecte es va quedar en tan sols això, un compromís.
Aquesta infraestructura ha estat llargament reivindicada per la Generalitat de Catalunya, ja que la considera una eina clau per convertir les instal·lacions de Vilobí d’Onyar en un reforç de l’aeroport de Barcelona, ja que suposaria una connexió directa amb la capital; es tardaria pràcticament el mateix temps per arribar de Sants a l’aeroport gironí o al Prat.
El director general d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Xavier Flores, va explicar, al juny en una taula rodona al Col·legi d’Enginyers, que esperava que el nou govern espanyol mantingués el compromís adoptat per l’anterior govern del PP de finançar i executar l’obra del TAV a l’aeroport de Girona. Segons Xavier Flores, el govern català no entendria que el projecte del baixador no tirés endavant. “No hi ha cap causa tècnica” que “avali una nova estratègia”, va dir Flores, que hi va afegir que “l’aeroport de Girona continuarà tenint les mateixes possibilitats que abans i, per tant, l’estació continua sent igual de necessària”, hi va afegir.
LES FRASES
Remuntada a la terminal gironina
Sobre la remuntada de l’aeroport gironí, Albert Bramon pensa que s’està remant en la bona direcció a l’hora “d’ampliar les ofertes” de companyies aèries que operen des de Vilobí perquè la infraestructura “no depengui exclusivament d’una companyia”, en referència a la importància que encara té Ryanair dins de les operacions que es realitzen des de l’aeroport. No creu que es pugui arribar als 5 milions i mig anuals de passatgers (com s’havia aconseguit durant el 2008), ja que aquesta xifra “depenia molt de l’aposta de Ryanair”, però que de moment és important fixar-se en algunes fites, com ara superar “els 2 milions” de persones. L’any 2017 el recompte final es va quedar just a la línia d’arribar-hi, amb 1.946.636 passatgers.
El territori reclama que és una obra necessària
La Generalitat, la Diputació de Girona, el Patronat de Turisme i la Cambra de Comerç ja van respondre ahir al subdelegat de l’Estat a Girona, Albert Bramon, assegurant que el baixador del TAV a l’aeroport de Girona és una obra “prioritària” i “necessària”. El nou delegat del Govern a Girona, Pere Vila, afirma que “és un tema que al territori està molt clar: hi ha d’haver una estació del TAV a l’aeroport”. En part, diu Vila, “per seguir les directrius que marca la Unió Europea”, que remarca que els aeroports han d’estar interconnectats. Lamenta que ja era un compromís del govern espanyol, però que això ha canviat. “Canvien els governs i canvien les idees, i sempre tenim el problema”, sosté Vila, que conclou que davant la unanimitat del territori, “cal respectar els acords”.
Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, es va mostrar sorprès del dubte que té Bramon respecte a aquest projecte. “És un projecte fonamental, perquè és la quarta pista de l’aeroport de Barcelona”, assegura, i és per això que reclama una connexió entre els dos aeroports “com passa a la resta d’Europa”. “És claríssimament imprescindible, potser l’obra més important; no entenc que no ho tingui clar”, referint-se al fet que divendres passat va coincidir amb el delegat del govern espanyol i van estar parlant del baixador i d’altres projectes, com ara el port de Palamós, l’N-II, el Parc Científic, entre molts d’altres. “Des del territori ho hem defensat sempre”, conclou Espadalé.
Per últim, el president accidental de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme, Miquel Noguer, sosté que és una obra rellevant per a les comarques gironines. Volem que sigui un “aeroport de referència”. “La quarta pista de Barcelona és l’aeroport de Girona”, defensa.