Nou intent per recuperar el tren Transpirinenc a Ripoll
L’alcalde inclou el projecte en la llista de peticions al nou govern espanyol i rescata la idea d’activar-lo per a ús turístic
Hauria d’unir la vila amb Puigcerdà amb les locomotores 900
La rehabilitació de les antigues instal·lacions ferroviàries del Transpirinenc a Ripoll va ser una de les peticions que l’alcalde, Jordi Munell, va incloure a la llista de temes pendents del govern espanyol a la vila i va activar així un projecte que, l’any 2005, va quedar per enèsima vegada al calaix dels desitjos. La rehabilitació d’aquestes instal·lacions inclou les antigues cotxeres amb plataformes giratòries, un dipòsit d’aigua i sobretot l’antiga estació d’estil neogòtic, ubicada davant per davant de l’actual.
De fet, tot plegat forma part del projecte per recuperar el Transpirinenc com a tren turístic amb les famoses locomotores de la sèrie 900 que uniria Ripoll amb Puigcerdà. L’estudi era de la Universitat de Girona i va acabar a mans de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que n’havia de determinar la viabilitat des del punt de vista econòmic. Això era abans dels anys de la crisi econòmica que ha afectat la Generalitat.
El projecte va ser impulsat per una comissió de polítics i ciutadans, que va prendre com a referent el popular Tren Groc de Perpinyà, que uneix la capital nord-catalana amb la Tor de Querol.
El projecte més ambiciós, però, era i continua sent la rehabilitació de l’estació vella de Ripoll, que és coneguda popularment com a Nova i que té un estil neoromànic que la fa molt espectacular. La Gestora d’Infraestructures Ferroviàries hi havia fet una intervenció d’urgència invertint-hi 300.000 euros per a la substitució de les cobertes, dels baixants i de la infraestructura de sanejament. A més, va buidar l’edifici per dins. Aquesta estació hauria de ser el futur centre operatiu del nou tren turístic i, a més, un centre d’interpretació del que va ser i què va significar per a les comarques del Ripollès i la Cerdanya aquest servei ferroviari de muntanya.
El Transpirinenc va néixer com a ramal de la línia que des del 1880 va unir Sant Joan de les Abadesses amb Barcelona, que es va construir per transportar el carbó de les mines d’Ogassa fins a la capital catalana.
El primer tram del Transpirinenc es va inaugurar el 1919 i unia Ripoll amb Ribes de Freser. El 1922 es va obrir el tram fins a Puigcerdà, amb el famós túnel del cargol, i 7 anys després es va habilitar la connexió amb la xarxa de ferrocarrils francesa a la Tor de Querol. La línia continua oberta i fa anys que és objecte de reivindicacions al territori per a la seva millora.