La Torre de Fontaubella i Pradell, enfrontats per la construcció d'un vial
Els alcaldes de les dues poblacions veïnes coincideixen en la «necessitat» de la millora, però no en el traçat
Les obres d'adequació de la TV-3223, que passa per la Torre de Fontaubella i Pradell de la Teixeta i comunica els dos municipis amb l'N-420, no convenç de la mateixa manera els seus alcaldes, Jaume Rofes i Marta Amorós, respectivament. Tot i coincidir que la millora de la carretera és «necessària perquè és un vial estret i ple de revolts perillosos», es discrepa pel que fa al traçat i no s'arriba al consens per les minses intencions.
L'enrenou per aquest projecte, que ha estat llargament reivindicat pels dos municipis i que és competència de la Diputació de Tarragona, ha tornat a aflorar perquè l'Ajuntament de la Torre ha decidit moure fitxa tramitant la part de l'avantprojecte que afecta el seu terme municipal. Les actuacions inclouen l'adequació dels 250 metres de vial i la construcció d'una rotonda a l'entrada principal del poble, a l'avinguda Priorat, que per les grans dimensions previstes ha provocat l'oposició d'un sector del veïnat. L'alcalde de la Torre, Jaume Rofes, diu que es tracta de fer un primer pas «per aconseguir mantenir viu el projecte de la variant i poder contrastar la previsible millora». Amb tot, Rofes assegura que encara «s'ha d'adjudicar el pressupost assignat per a aquest tram i veure la disponibilitat de la Diputació a l'hora d'executar-lo». I és que la millora de la carretera que comunica els dos pobles i desemboca a l'N-420 es fa imprescindible, segons Rofes, perquè «la gent es desplaci diàriament a Falset, Reus o Tarragona i pugui fer-ho amb les màximes garanties de seguretat». Les qüestions tècniques del traçat i altres elements que incorpora l'avantprojecte, segons explica l'alcalde de la Torre, «s'han de deixar a les mans dels enginyers, que són els que hi entenen». El màxim responsable municipal afirma que «als pobles rurals actualment s'han de prioritzar uns bons mitjans de comunicació», i pregunta: «D'aquí a 20 anys, si a la gent jove no se li dóna possibilitats de venir a viure-hi, qui hi quedarà, aquí?»
Per la seva banda, Marta Amorós, alcaldessa de Pradell, tot i que sorpresa per les intencions del seu homòleg, pensa que cada poble té les seves pròpies necessitats. Considera primordial aquesta infraestructura, però es mostra reticent a donar-hi el vistiplau perquè «tampoc no hi ha un projecte». Des d'un primer moment, i pel que fa a l'avantprojecte, va sol·licitar a la Diputació que fes les modificacions pertinents i estudiés altres possibilitats, per tal de no incloure-hi les dues rotondes d'entrada i sortida al poble i l'amplada del vial que afecta el terme en un 95%. «No podem permetre que facin malbé la vall productiva», afirma, ja que en el projecte es preveu dividir el poble en dos, «deixant a un costat de carretera les instal·lacions esportives i altres serveis». N'exigeix el mínim d'impacte, entre altres coses perquè aviat es connectaran a la xarxa del gasoducte Tivissa-Paterna.
«Rotonda? No, gràcies»
En veure que l'Ajuntament de la Torre mou fils, veus contràries a la construcció de la rotonda situada a l'entrada del poble, no han trigat a fer-se sentir i han creat un bloc a internet. La trentena de veïns que s'emparen sota l'eslògan «Rotonda a la Torre? No, gràcies» es defineixen com un grup d'informació i demanen a través de la xarxa el suport dels convilatans per evitar la «macrorotonda» de 40 metres de diàmetre, que consideren «desproporcionada» i «innecessària» pel volum de trànsit, que no arriba a la cinquantena de cotxes diaris. Segons l'administrador del bloc, volen pronunciar-se «perquè no els han donat l'oportunitat de fer-ho abans, i encara menys de sospesar les alternatives». Per conscienciar la gent de l'impacte que suposaria per al «petit i pintoresc» poble, es convida a la participació ciutadana al Facebook.