Villalante: «L'estació de Matadepera és Can Roca»
Els estudis de demanda i mobilitat han acabat decantant la Generalitat a estirar el perllongament del ramal de Sabadell fins a Castellar, però no pas el de Terrassa fins a Matadepera. El director general de Transport Terrestre, Manel Villalante, ja ho va avançar fa un any i la decisió és ferma: «L'estació de Matadepera és Can Roca», va sentenciar ahir quan va ser preguntat per una hipotètica extensió de l'altre ramal.
La població de Matadepera és inferior a la de Castellar i molt més dispersa, de manera que l'arribada del tren al nucli urbà no seria rendible. L'aposta per als matadeperencs continua sent, d'una banda, l'aparcament de l'estació de Can Roca i, de l'altra, un servei potent de busos llançadora que enllacin el municipi amb la infraestructura.
Pel que fa a les obres en curs dels dos ramals, els directius del Departament de Política Territorial no van anunciar novetats destacables. Es mantenen els terminis de finalització de l'obra civil. A Terrassa, on una tuneladora ja ha acabat la feina fins a la Rambla –ara està en procés de desmuntatge– i l'altra enllestirà aviat, la previsió és acabar l'estesa de les vies al llarg de l'any vinent.
En el cas de Sabadell, on l'obra va començar més tard, Villalante va insistir en la data del 2012, tot i els canvis introduïts per millorar el projecte. Les negociacions amb l'Ajuntament van permetre reduir l'afectació de les obres al parc del Nord, on es va modificar la configuració de les cotxeres per assegurar la continuïtat de la línia cap a Castellar.
Posteriorment, també es va acordar la construcció d'aparcaments subterranis a sota de l'avinguda Josep Tarradellas i el passeig de la plaça Major. I finalment la Generalitat va acceptar, primer, allargar el tram subterrani fins més enllà de Sabadell Estació i, després, el consistori ha arrencat el compromís que les vies desapareguin fins al límit de terme amb Sant Quirze, entre Can Feu i Gràcia. De fet, el concurs per adjudicar la redacció del projecte constructiu d'aquest últim tram és a punt perquè Gisa convoqui la subhasta.
Però a diferència de Terrassa, la feina de les dues tuneladores encara no ha començat a Sabadell. El pou d'atac perquè els dos talps mecànics comencin a foradar és gairebé a punt, a tocar de la ronda Collsalarca. I l'arribada de la primera tuneladora, imminent. Però en principi els túnels no començaran a excavar-se fins al juny, ja que cal esperar que es buidin de terra les caixes de les estacions de Plaça Espanya, la Creu Alta i el Passeig. A Can Feu, en les últimes setmanes s'han iniciat les feines per desviar canonades i línies elèctriques subterrànies.