La Generalitat veu viables els regionals d’alta velocitat
Ho conclou un estudi sobre la connexió entre Catalunya i Occitània a partir de la liberalització ferroviària
Ferrmed i Energie TGV inicien una campanya per pressionar els governs espanyol i francès
La Generalitat considera viable una xarxa de trens regionals d’alta velocitat que connecti Lleida, Tarragona, Barcelona i Girona amb Montpeller i Tolosa de Llenguadoc i que seria possible a partir del 2020, amb la liberalització dels serveis ferroviaris. El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, va presentar ahir a Girona un estudi que detalla els avantatges d’aquest servei i va anunciar que ja es tenen converses amb operadors privats. Algunes de les dades que recull l’estudi són que es calcula que el nombre de viatgers anuals seria de 3,8 milions –el baixador a Girona ja suposaria un milió de passatgers– i que hi hauria uns sis trens diaris entre Lleida, Montpeller i Tolosa, en un interval de preus per a un trajecte entre Barcelona i Montpeller/Tolosa que se situaria entre els 30 i els 90 euros segons flexibilitat i classe. L’estudi també determina que d’entrada el servei tindria un dèficit de 3,94 milions d’euros anuals. Segons Font, però, es tracta d’una quantitat “relativament petita” i es podria recuperar en pocs anys. “Tot això, sempre situant-nos en un procés de liberalització en què els cànons ferroviaris siguin els actuals; si els cànons baixessin, que seria el més normal en un procés de liberalització i d’oferta del servei ferroviari, i estem parlant sempre a partir del 2020, això suposaria una millora molt important de la productivitat i no estaríem parlant de tres milions en negatiu, sinó que en un termini de tres o quatre anys ja podríem parlar de números positius”, va dir. FGC planteja l’operació conjuntament amb altres operadors ferroviaris que no siguin Renfe ni SNCF, que ja podrien oferir aquest servei des del 2013 i no ho fan. Entre els operadors amb què s’han mantingut converses, hi ha Ilsa (vinculat a Air Nostrum) i l’italià NTV.
Aquest nou servei de regionals d’alta velocitat que planteja el govern permetria rendibilitzar el tram transfronterer del TAV, una línia que, ara per ara, està infrautilitzada. “Només hi passen el 12% dels trens previstos, tant de passatgers com de mercaderies”, concreta el director de la concessió internacional Línia Figueres-Perpinyà (LFP), Petros Papaghiannakis, que explica que, entre les dificultats que hi ha per poder incrementar el trànsit de trens, destaquen, sobretot, les “barreres tècniques”, vinculades a aspectes de senyalització i d’electrificació. De fet, ara els trens Avant s’han d’aturar a Figueres-Vilafant i no poden arribar fins a Perpinyà, i els TER francesos tampoc poden acabar el trajecte a Figueres. Segons Papaghiannakis, si això es resol, també es podrà incrementar el tràfic de mercaderies pel túnel del Pertús, que ara rep entre tres i quatre trens diaris.
L’estudi sobre el potencial dels serveis regionals entre Catalunya i Occitània es va presentar ahir a Girona en el marc d’una reunió per al lobby Ferrmed-Energie TGV, en la qual van participar diversos agents i institucions vinculades a la millora del transport ferroviari, i que va culminar amb la signatura de la Declaració de Girona. Aquesta declaració, que es presentarà el mes que ve a París, dona el tret de sortida a una campanya per reclamar directaments als governs espanyol i francès solucions als diversos problemes que afecten el sector ferroviari. El president de Ferrmed, Joan Amorós, va explicar que s’interpel·la directament els governs perquè “la Comissió Europea no té prou força per tombar-los, aquesta és la realitat”, i va anunciar que es preveu que, quan tot el corredor mediterrani estigui amb ample internacional, el tràfic de mercaderies es multiplicarà per tres en aquest corredor i hi haurà “un problema importantíssim al nord de Perpinyà”. Altres reivindicacions de Ferrmed són connectar les terminals logístiques Far-Vilamalla, la de la Llagosta, la nova estació de la Sagrera, el baixador del TAV a l’aeroport de Girona i la nova connexió amb el port de Barcelona, entre d’altres.