Vilanova guanya la partida del tren orbital

El govern ha aprovat la reserva de sòl per aquesta infraestructura i Foment comença a redactar-ne el projecte constructiu

Qui paga mana i, per tant, l'Estat –que és qui finançarà la línia orbital ferroviària– ha començat a redactar l'estudi informatiu al qual posteriorment seguirà el projecte constructiu. Els dos documents són previs a l'inici de les obres d'aquesta infraestructura que aproparà 26 municipis de sis comarques de la regió metropolitana sense passar per Barcelona (Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Maresme). El pressupost per fer l'estudi informatiu i el projecte constructiu està inclòs en els 4.000 milions d'euros del pla de rodalies signat entre Estat i Generalitat i vigent fins al 2015. El que no està inclòs en el pla és el finançament de les obres, que el govern calcula que serà d'uns 4.000 milions. El ministre de Foment, José Blanco, apuntava que les obres podrien començar abans del 2015 però l'Estat no aportarà el gros pressupostari de la línia orbital ferroviària fins després del 2015, quan s'hagi esgotat l'actual pla de rodalies.

El document aprovat ahir inclou diverses modificacions, fruit de les al·legacions que va presentar l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. El pla director preveu ara un nou traçat per sota de la ronda Europa, que se suma al tram subterrani que ja es preveia fer a la ronda Ibèrica, per creuar tota la ciutat minimitzant l'impacte paisatgístic. La nova línia, que anirà desdoblada per Vilanova, tindrà un traçat cobert des de l'actual estació de trens de Vilanova passant per la ronda Europa i la rambla del Garraf fins a les Roquetes. Així aquesta línia naixerà de la connexió amb la línia R2 de rodalies a Vilanova i la Geltrú, que era una de les peticions del govern local, i continuarà en direcció nord per arribar a Sant Pere de Ribes i Canyelles. L'altre traçat arribarà de Cubelles i passarà pel nord de la ciutat a través de la ronda Ibèrica, on es projecta una nova estació de trens a l'altura de l'hospital, però també unes cotxeres al sector de la Carrerada. Les dues línies es trobaran a les Roquetes.

El regidor d'Urbanisme de Vilanova, Joan Martorell, es mostra satisfet pel redactat final del pla director, tot i que no recull algunes de les peticions locals: «És molt positiu que es mantingui l'opció del desdoblament de la línia per l'Eixample Nord, i es donin més possibilitats a la ciutat.» Martorell va recordar que finalment es redueix l'impacte mediambiental a la zona natural dels Colls, on inicialment es preveia fer un encreuament de majors dimensions. L'únic aspecte que no ha estat recollit en l'aprovació definitiva del document ha estat el que afecta la zona del Racó de Santa Llúcia, a l'entorn de la platja Llarga. Des de Vilanova, defensen un menor impacte a la zona, però Martorell confia que aquestes demandes quedaran reflectides en el projecte definitiu: «No s'ha d'oblidar que aquest document només preveu la reserva del sòl, i que continuarem treballant en el projecte definitiu.»

Longitud
120 km, dels quals 78 seran de nova construcció i 42 són trams de via existent
El 60% del traçat discorrerà per túnels
El 5% del traçat discorrerà per viaductes
Municipis
Aproparà 26 municipis de sis comarques de la regió metropolitana sense passar per Barcelona, enllaçant Vilanova i la Geltrú amb Mataró
Municipis amb estació: Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes, Vilafranca, la Granada, Lavern Subirats, Sant Sadurní d'Anoia, Gelida, Martorell, Abrera, Esparreguera, Viladecavalls, Terrassa, Sabadell, Can Llobet, S'Antiga, Santa Perpètua, Mollet, Parets del Vallès, Montmeló, Granollers, la Roca del Vallès, Argentona, Mataró
Estacions
Disposarà de 42 estacions, 23 de les quals seran de nova construcció
Previsions de servei
Entrarà en funcionament el 2026, i donarà servei a 96.000 viatgers, el 30% dels quals actualment es desplacen amb vehicle privat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.