Una fuita química en un tren afecta el trànsit ferroviari
S’evacua una benzinera i es confinen dues empreses a Riudellots de la Selva com a mesura preventiva
La circulació de trens entre Maçanet i Girona va quedar interrompuda unes tres hores
Una dotzena de trens afectats, la línia ferroviària entre Girona i Maçanet tallada durant més de tres hores, prohibició de la circulació de vehicles en el tram de la C-25 a Riudellots de la Selva, l’evacuació d’una benzinera i el confinament en dues empreses. Aquestes van ser les conseqüències de la fuita d’àcid nítric detectada ahir al matí a l’altura de Riudellots de la Selva en un tren que transportava mercaderies perilloses. La interrupció de la circulació dels trens va afectar durant bona part del matí els viatgers que tenien previst agafar el tren entre Girona i Barcelona, tant per l’interior com per la costa, ja que el tram afectat és comú tant a l’RG1 com a l’R11.
Per aquest motiu, Renfe va posar a disposició dels viatgers que feien el tram entre Girona i Barcelona la línia del TAV, a la qual podien accedir amb el mateix bitllet de regionals o rodalies que haguessin adquirit. En canvi, per als viatgers que tenien previst desplaçar-se entre qualsevol estació que no fos a Girona o Barcelona, no es va poder oferir un servei alternatiu per carretera. Segons va explicar Renfe, a causa de la gran dificultat per trobar autobusos en ser temporada estival a la costa es recomanava als viatgers utilitzar mitjans alternatius de transport fins que es pogués restablir la circulació ferroviària.
L’incident es va detectar cap a les sis del matí, quan Renfe va avisar els bombers d’una fuita en una vàlvula de descàrrega del tren de mercaderies que anava en direcció a Barcelona. Protecció Civil va activar llavors les prealertes del pla Transcat –pla especial d’emergències per accidents en el transport de mercaderies per carreteres i ferrocarrils– i el pla Ferrocat (Procicat), que és el pla de protecció per emergències en el transport de passatgers per ferrocarril. La fuita, que va ser controlada pels Bombers, va provocar un petit núvol, però ningú en va resultar afectat i no hi va haver risc per a la població. De totes maneres, i com a mesura preventiva, es va ordenar l’evacuació d’una benzinera situada a prop i el confinament en dues empreses.
Un cop els bombers van aconseguir solucionar el problema, tancant la vàlvula interior i extraient el producte que quedava en el tub de descàrrega, es va aixecar el confinament i les dues prealertes es van tancar. Poc abans de dos quarts de deu de matí, segons va informar ahir Protecció Civil. Adif havia de revisar llavors la catenària i retirar el vagó.
A banda de l’afectació en la circulació de trens, la fuita d’àcid nítric del contenidor –que era per a una empresa de Granollers–, també va resultar afectat el trànsit de vehicles en el tram de la C-25 –l’eix transversal– a Riudellots de la Selva, molt a prop de la via del tren, que va ser tallat en els dos sentits de la carretera. La circulació en aquest tram es va restablir cap a tres quarts de nou del matí.
Atropellament mortal
També ahir al matí, un atropellament mortal a l’altura de Viladecans va provocar durant unes hores el tall en la circulació del tram entre Gavà i el Prat. Va afectar les línies R2 sud, R2 nord, R11, R13, R14, R15 i R16, on hi va haver importants retards que van començar a resoldre’s a partir de les 13.20 h, quan les autoritats judicials van haver retirat el cos de les vies.
El d’ahir era el tercer dia consecutiu amb talls a la xarxa de rodalies, després del despreniment de Ribes.
LES XIFRES
Estiu sense talls pel corredor
Les obres del corredor mediterrani en el tram entre Sant Sadurní d’Anoia, Martorell i Castellbisbal no provocaran un tall total en la circulació dels trens aquest estiu, tot i que la presidenta d’Adif ho havia apuntat. Adif planteja ara que els talls es puguin fer l’estiu del 2020 i així ho ha fet saber a les companyies operadores del transport de passatgers i mercaderies que fan servir aquest tram. Les afectacions a la circulació de les línies R4 i R8 aniran acompanyades d’un pla de transport alternatiu. El que sí que començarà aquest agost són els treballs previs al ramal d’accés a la factoria de Seat a Martorell i la renovació de les vies de la terminal de Martorell-Seat. Aquestes afectacions no tindran cap conseqüència per al trànsit de viatgers, que s’efectua per una altra via. També es faran les obres de rehabilitació de l’antic túnel de Castellbisbal, ara en desús, per poder-lo obrir de nou, cosa que permetrà disposar d’una via alternativa per al manteniments dels serveis en les futures fases en què calgui interrompre la circulació del trajecte actual.
D’altra banda, responsables d’Adif van presentar ahir a representants de l’Ajuntament de Montcada i Reixac l’avantprojecte de la nova estació de l’R2 al municipi, que es podrà dur a terme perquè les vies al municipi seran subterrànies. Es tracta d’un edifici on predominarà la llum natural, que entrarà mitjançant un sistema de finestres fins al vestíbul interior i l’entresol i tindrà també una plaça exterior. La previsió d’Adif és que el projecte executiu de l’obra s’adjudiqui el 2021.