Ryanair anuncia que tancarà la base de Girona al gener
La companyia va comunicar aquesta decisió als treballadors a través d’un correu electrònic
La Generalitat crea un front comú de tres departaments i exigirà a la companyia una reunió urgent
La companyia irlandesa de baix cost Ryanair va anunciar ahir que el 8 de gener del 2020 tancarà la base de Girona. Ho va fer a través d’un correu electrònic enviat als treballadors, amb qui manté negociacions. Aquesta mesura afectaria més de 164 treballadors, entre empleats de cabina i pilots. En aquest sentit, la responsable de recursos humans de Ryanair, Lisa McCorman, assegura en l’escrit que “es farà tot el possible per minimitzar la pèrdua de llocs de treball”. La companyia justifica el tancament de la base de Girona –juntament amb la de Tenerife, Lanzarote i Gran Canària– adduint que ha registrat una caiguda d’un 41% dels beneficis durant el primer trimestre i que s’ha endarrerit l’entrega d’uns nous models d’avions Boeing.
Les reaccions a l’anunci no es van fer esperar. Els treballadors de Ryanair a Girona van opinar que la decisió “no té cap sentit”, ja que la raó que esgrimeix l’empresa –el retard en l’entrega d’avions– “no s’entén” perquè l’empresa sosté que les rutes es mantindran. A més, van criticar les formes de l’empresa a l’hora de fer efectiva la decisió, ja que només es va enviar un correu electrònic als afectats. La delegada sindical de la USOC de Catalunya a la base de Girona, Lídia Arasanz, va assegurar que l’empresa “ni tan sols” s’ha reunit amb ells per explicar-los què passarà amb els 164 treballadors que en resulten afectats. “Només sabem que tanquen el 8 de gener, i demanem que facin les coses correctament i comencin a negociar. Aquestes no són les maneres de tractar ningú”, va ressaltar.
Aena es va voler mantenir prudent, a l’espera de com evoluciona tot els propers mesos. Fonts de l’ens aeroportuari van assenyalar que d’aquí a la data anunciada, el gener que ve, poden passar moltes coses, i van subratllar també que el tancament de la base no ha d’afectar forçosament les rutes cobertes per la companyia.
Reacció del govern
La Generalitat vol “activar-se de manera immediata” i exigirà dilluns una reunió urgent amb els responsables de la companyia. Segons va explicar el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavin, la intenció és conèixer “informació directa” de l’empresa sobre quines “previsions i intencions” té, ja que “no és el mateix impacte” si només afecta el personal –tot i que també és “prou important”, subratlla– que si afecta també les rutes i passatgers. De fet, Gavin va recordar que el conveni subscrit per les institucions amb la companyia el 2011 no inclou que hagi de tenir base a Girona, sinó que es basa en rutes i passatgers. A més, el govern crearà un front comú entre tres departaments –Territori, Empresa i Treball– per abordar aquest tema, i pretén seguir de prop la negociació de l’ERO per veure quin impacte té finalment sobre la plantilla –si afecta només una part o tota i si és temporal o definitiu–. En aquest sentit, també es vol reunir amb els treballadors tan aviat com sigui possible.
Pel que fa a les reaccions gironines, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Jaume Fàbregas, va manifestar que per a Girona aquesta és una molt mala notícia. Amb tot, va indicar que el tancament de la base “no vol dir que també cancel·li els vols” perquè els que hi ha “funcionen”. Fàbrega va afegir que esperen que la infraestructura aeroportuària es potenciï amb la construcció del baixador del TAV. “Cal que l’aeroport de Girona acabi sent la quarta pista del Prat, veient com està creixent Barcelona”, va reblar. Per la seva part, l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va manifestar, a través de Twitter, que l’anunci “es una mala notícia per al territori, que posa de manifest les mancances per la gestió centralitzada d’Aena”. La portaveu socialista, Sílvia Paneque, va emetre un comunicat demanant “la col·laboració de totes les institucions” per tal d’evitar que l’aeroport “pugui convertir-se en una infraestructura fantasma”. El vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Jaume Dulsat, va evitar pronunciar-se, en espera d’un comunicat oficial de la companyia a les institucions.
Pendents dels vols
Un cop confirmat el tancament de la base, cal veure què passarà amb els vols. La companyia ha dit que les rutes no en resultaran afectades, però la primera prova de foc serà quan es faci pública la programació de l’estiu que ve. Tot i que Ryanair ha retallat els vols a Girona els últims anys i han arribat noves companyies, continua havent-hi una forta dependència de l’aerolínia irlandesa, que encara transporta 7 de cada 10 passatgers. Sense els seus vols, hi hauria només mig milió de viatgers.
Oberta el febrer del 2004, Girona va ser la primera base de Ryanair a l’Estat. Durant temps va ser la seva base principal al sud d’Europa i va arribar a superar els 5 milions de viatgers el 2008 i el 2009. Després va venir la davallada, coincidint amb l’enduriment de la crisi i sobretot amb l’obertura el 2010 de la base de Ryanair al Prat. Des del 2013 que no arriba als 2 milions, i els últims tres anys fins i tot ha caigut per sota dels 1,5.
Expectació per la vaga al Prat
M.MLa jornada d’avui i la de demà poden tornar a ser complicades a l’aeroport del Prat, on la vaga del personal de terra d’Iberia s’afegirà a la que, tot i que sense gaires afectacions, mantenen els empleats de Trablisa, concessionària de la seguretat de la infraestructura. El fracàs de les negociacions entre la direcció d’Iberia i els representants dels seus 2.700 treballadors al Prat, que reclamen bàsicament més estabilitat laboral, va posar en alerta les companyies que depenen del handling d’Iberia i que ja van avançar ahir cancel·lacions d’una part dels seus vols. Entre aquestes hi destaca Vueling, però també British Airways, Level, Aer Lingus, Turkish Airlines o American Airlines. D’altres no en resultaran afectades, com per exemple Ryanair, que no depèn d’aquest servei. Vueling, concretament, ha anul·lat 112 vols, 46 avui i 66 demà, que afectaran uns 18.000 passatgers, als quals se’ls ha ofert bescanvis de dates o devolució dels diners.
L’aeroport tenia programats unes mil operacions avui, amb una oferta de places de 190.000, mentre que per a demà es preveien 1.075 operacions i s’oferien uns 200.000 seients. Els serveis mínims decretats pel Ministeri de Foment estatal, tal com va informar ahir aquest diari, n’hi haurà un 100% dels vols estatals a territoris no peninsulars, el 53% dels vols internacionals i el 32% dels vols peninsulars que tinguin una alternativa de transport inferior a 5 hores. L’Agència Catalana del Consum va enviar sengles requeriments a Iberia i a Vueling perquè aportin informació de la situació i dels mecanismes que han previst per fer front a possibles afectacions que es causin als viatgers aquest cap de setmana.