El Tramcamp podria arribar a l'aeroport i entraria a Tarragona pel tercer pont
Pendent de l'estudi informatiu propi, el traçat previst en el pla director travessa Reus pels passejos
A proposta dels ajuntaments de Reus i Tarragona, el govern està redactant ara mateix un estudi complementari per analitzar les possibilitats d'un traçat directe per al tramvia entre ambdues ciutats, en paral·lel a la T-11, que en principi no es preveia, ja que passava per força per Vila-seca. En espera que es concreti i es consensuï la solució final en l'estudi informatiu que es vol presentar a final de juny –segons diverses fonts consultades encara no hi ha un acord clar–, el traçat que dibuixa el PDU en la seva aprovació inicial ja aporta força pistes de per on poden anar els trets, sense prejudici d'altres alternatives que deixa obertes. I és que, a diferència de les infraestructures ferroviàries –on el ministeri de Foment té l'última paraula en la decisió final sobre què es fa, què no i per quin traçat–, en el Tramcamp la Generalitat és plenament competent tant per projectar-lo com per decidir-ne el traçat i executar-lo.
Bifurcació a la Canonja
Segons el pla director, així, el més probable ara mateix és que el Tramcamp surti del nucli urbà de Tarragona en paral·lel a la T-11, travessant gairebé tots els grans barris de Ponent (Torreforta, Campclar i Bonavista) i el polígon de les Gavarres i arribi al poble de la Canonja, des d'on es bifurcaria en dos. Un ramal baixaria cap a l'antiga N-340 a l'altura del polígon petroquímic sud, des d'on faria cap a Vila-seca. Des d'allà, després d'un petit traçat urbà, faria cap a Port Aventura, on ja enllaçaria amb la via de tren actual entre Salou i Cambrils, que s'ha de desballestar a partir del 2012 precisament perquè el corredor pugui ser utilitzat pel Tramcamp.
Fins a la terminal
El segon ramal des de la Canonja pujaria fins a la nova estació central sobre el corredor mediterrani, des d'on continuaria, vorejant les pistes de l'aeroport, fins a connectar amb la pota que des de Vila-seca entrarà a Reus, per sobre l'actual línia ferroviària. Això sí, abans encara un altre petit ramal penetraria fins a la mateixa porta de la terminal aèria, i se solucionaria així la connexió entre les dues grans infraestructures, que fins ara quedava poc clara –fins i tot s'especulava amb un túnel per al tramvia sota les pistes–. Tot plegat encara no està decidit, ja que alguns troben que la terminal aeroportuària no captaria prou passatgers per justificar l'arribada del tramvia.
Descartat que arribi a l'estació del Camp
Com avançava el pla territorial parcial (PTP), el pla director confirma que el tramvia no arribarà a l'estació del TAV del Camp, a la Secuita, malgrat les al·legacions en aquest sentit de diversos col·lectius i del mateix Ajuntament de Tarragona, que Xavier Tarrés admet que ja ha llençat la tovallola. Ho justifica en el fet que «els enllaços plantejats en el pla director entre la nova estació urbana i la central del sud de l'aeroport, a més del petit ramal de Vila-seca adjudicat per l'Estat el desembre passat –que permetrà que trens d'altes prestacions entrin a la ciutat ja el 2012–, ja garanteixen la connexió de Tarragona a l'alta velocitat». A més, recorda que el futur vial de Sant Ramon ja millorarà els accessos viaris a l'estació. Com ja va avançar, el regidor és partidari d'estudiar amb deteniment el PDU –molt més concret que el PTP– i presentar-hi al·legacions, ja que «encara hi ha moltes qüestions que s'estan negociant». Per ara descarta, doncs, un contenciós com demanava l'oposició, ja que recorda que «també recull coses bones».
Fins al barri Gaudí?
L'entrada del Tramcamp a Reus no té gaires alternatives, només dues, i de fet el PDU no en descarta cap. Això sí, en principi es decanta per la que –a partir de la futura estació de Bellissens sobre l'actual línia fèrria de Vila-seca i Tarragona– entraria, a grans trets, per la carretera de Salou o el carrer Vidal i Alcover, passaria pel costat de l'actual estació de busos i aniria a buscar l'avinguda de la Salle i la plaça de la Pastoreta. A partir d'aquí, pujaria pels passejos Sunyer, Prim i Mata, on faria cap a l'estació de tren actual, si bé el traçat no s'acabaria aquí, ja que aniria a buscar l'avinguda del Comerç per anar a morir al barri Gaudí. L'alternativa, que el govern encara no descarta, transcorreria per tota l'avinguda Marià Fortuny a partir de l'estació de busos, passaria per davant del centre comercial de Metrovacesa i el parc Sant Jordi, i faria cap a l'avinguda del Comerç pel carrer del General Moragues.
Fins al portal del Roser i Sescelades?
A diferència del que s'havia previst, l'accés del tramvia a Tarragona no es farà per l'N-340 i l'avinguda Roma, sinó que, venint per la T-11 i després d'un petit gir, entrarà pel pont de Santa Tecla i la Torre dels Vents, des d'on enfilarà la rambla Lluís Companys fins a la plaça Imperial Tarraco, abans d'anar a morir, tal com ja va avançar El Punt, a la font del Centenari. El pla director, de fet, encara dibuixa un altre ramal intern, que partiria de la plaça de la Generalitat i pujaria per les avingudes República Argentina i Catalunya fins al portal del Roser. «És una bona idea que passi pel pont de Santa Tecla, perquè així agafaria flux del Joan XXIII i d'El Corte Inglés», explica el regidor d'Urbanisme, Xavier Tarrés, que tanmateix assegura que el tramvia «no anirà més enllà de la font del Centenari, perquè no hi ha calaix» –el PDU no descarta que arribi al Balcó del Mediterrani–, mentre que el ramal cap a la Part Alta «és només un predisseny».
Fins a Llevant i Sescelades
En tot cas, sí que confirma que el govern ja treballa perquè, en una segona fase, el tramvia ressegueixi els barris de Llevant aprofitant el corredor de l'N-340, i arribi fins i tot a Altafulla. L'alcalde, a més, ja va avançar en el seu dia que l'Ajuntament també vol que el tramvia arribi al campus de Sescelades, segurament per un altre ramal que travessaria el PP2 des de la Torre dels Vents.