El reciclatge als avions mira d’aixecar el vol
pioner · El projecte Zero Cabin Waste afronta la problemàtica dels residus i aporta solucions millores · La recerca servirà per implantar un sistema de gestió sostenible a partir de la separació de deixalles i el tractament diferenciat
Reduir, reutilitzar i reciclar. Les tres R clau per a la prevenció i minimització dels residus no acaben d’aixecar el vol. La majoria dels residus que genera l’aviació comercial a les cabines no es tracten de la manera adequada. És un volum important de deixalles, ja que, segons la l’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), cada dia un passatger genera de mitjana 1,43 quilos de residus a bord, una quantitat equivalent a la brossa domèstica d’un habitant de Barcelona durant tot un dia. Les previsions indiquen que el volum de deixalles anirà augmentant a mesura que creixi la demanda de vols comercials.
Per aportar solucions al problema, la Càtedra Unesco de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF està elaborant un estudi, el més ampli que s’ha fet fins ara en l’àmbit internacional. Es tracta del projecte Zero Cabin Waste, cofinançat per la Unió Europea a través del programa Life, que la càtedra desenvolupa per a Iberia, juntament amb Ecoembes, Gate Gourmet (GG) i Ferrovial. D’aquesta manera s’aconsegueix implicar totes les parts que integren el procés –la companyia aèria, la de càtering i la de gestió dels residus– perquè col·laborin en les millores necessàries per al tractament dels residus reciclables i orgànics que es generen a bord dels avions.
Tres anys de recerca
Gonzalo Blanca, investigador de la Càtedra Unesco ESCI-UPF responsable del projecte, explica que ja estan a punt de concloure la recerca, que ha durat tres anys i ha servit per identificar la composició dels residus, el seu origen i, a partir d’aquestes dades, planificar una gestió eficient i diferenciada que introdueixi millores en tot el procés. L’estudi s’ha basat en l’anàlisi de prop de 4.000 quilos de deixalles extretes de 145 vols de diferents procedències amb destinació a Madrid. Es va detectar que el 33% dels residus corresponia a restes de menjar, un 28% era paper i cartró i un 12% plàstic.
L’estudi vol servir de base perquè s’introdueixin canvis en la directiva europea que fixa el tractament dels residus generats dalt dels avions per millorar-ne la gestió ambiental. “La major part de les aerolínies encara recullen els residus sense separar”, assegura Pere Fullana, director de la Càtedra Unesco ESCI-UPF de Cicle de Vida i Canvi Climàtic, que apunta que en el cas de la legislació espanyola es preveu que les restes de menjar generats en vols no comunitaris siguin destinats a abocadors o incineració. Si els altres tipus de deixalles que no són orgàniques es separen dalt de l’avió es pot evitar que vagin a parar a l’abocador i es puguin reciclar. És per això que ja han començat a introduir els carros amb dos compartiments. També s’ha incidit en la formació del personal, tant dels auxiliars de vol com dels operaris que s’ocupen del tractament de les deixalles un cop ha aterrat l’avió. “S’han format un miler de persones i els cursos es van repetint cada tres mesos per poder-los oferir al nou personal”, comenta el responsable de Zero Cabin Waste.
L’estudi també vol incidir en la reducció dels embalatges dels aliments. “Hem dissenyat uns nous menús seguint les bases d’ecodisseny que redueixen el nombre de plats sense variar la quantitat de menjar”, explica Gonzalo Blanca. El treball analitza a més quins són els productes menys demanats i recomana que la tria del menú es faci per internet abans de pujar a l’avió per mirar d’ajustar millor els estocs. Pere Fullana recorda que el 95% del total de les emissions que produeixen els avions estan relacionades amb el pes que aixequen. Això s’ha de tenir en compte en elements com ara els coberts de plàstic. “Si posem coberts reutilitzables de metall, l’opció envers el canvi climàtic és pitjor perquè pesen molt més. S’ha de buscar una opció sostenible que sigui equivalent en pes als coberts de plàstic d’un sol ús.” Una altra acció és l’eliminació de la distribució de premsa escrita, que generava un alt volum de deixalles de paper.
Gràcies a totes aquestes mesures, Iberia pretén reciclar el 80% dels residus generats a les cabines en els seus vols. Aquesta xifra evitaria emetre 4.340 tones de CO2 a l’any, que equival a les emissions de 340 vols Madrid-Barcelona. L’objectiu és que aquestes mesures les adoptin també altres companyies d’aviació.
MEDI AMBIENT
LES XIFRES
Ecologistes arran de terra
La preocupació per les emissions que generen els avions s’ha disparat en els darrers anys al mateix temps que emergia la consciència d’emergència climàtica. Un estudi recent del Massachusetts Institute of Technology destaca que, a més de les emissions que provoquen el canvi climàtic, els vols incideixen en l’empitjorament de la qualitat de l’aire. La investigació detalla que per cada unitat de combustible cremada l’impacte sobre la qualitat de l’aire és entre 1,7 i 4,4 vegades més alt que el que provoca sobre el clima. Els resultats d’aquesta recerca apareixen en un moment en què creix el nombre de persones que renuncien a volar i opten per desplaçar-se amb mitjans de transport alternatius menys contaminants, com ara els trens. La jove activista Greta Thunberg és una de les cares més visibles del moviment ‘flygskam’, vergonya de volar. La xarxa Stay Grounded aplega organitzacions i grups d’activistes de diferents països que lluiten per frenar l’expansió de l’aviació i promoure els desplaçaments alternatius que provoquen menys emissions.
Més tortugues mediterrànies en llibertat
El projecte per a la reintroducció de la tortuga mediterrània (‘Testudo hermanni’) a les Garrigues ha fet créixer la població d’aquests animals que viuen en semillibertat en una zona adjacent al Parc Natural del Montsant. L’associació Trenca, encarregada del projecte que té el suport d’Endesa, i el Centre de Recuperació d’Amfibis i Rèptils de Catalunya, amb l’ajuda de voluntaris, han alliberat 30 tortugues, que se sumen a les 112 alliberades en aquests últims anys. Així es vol revertir la tendència històrica que situa l’espècie en perill d’extinció al medi natural, mentre que el nombre d’exemplars en captivitat és nombrós per la naturalesa dòcil i amistosa d’aquestes tortugues, que en estat salvatge, al territori de l’Estat, només es troben a Catalunya i Mallorca.
El projecte, que es va encetar el 2015 i que el 2016 va fer el primer alliberament d’exemplars, té com a objectiu principal la creació d’un refugi per a la tortuga mediterrània per, conjuntament amb altres projectes similars, augmentar a diferents zones de Catalunya les interconnexions entre les escasses poblacions salvatges que existeixen d’aquest animal a l’Europa Occidental.
A aquesta acció s’hi suma la feta al Paratge Natural de l’Albera, a l’Alt Empordà, on s’han alliberat 216 exemplars més procedents del Centre de Reproducció de Tortugues de l’Albera, situat a Garriguella. L’acció es desenvolupa en el marc de la col·laboració entre el centre i la Generalitat per a la consolidació de la població d’aquesta espècie al paratge.
Els voltors es multipliquen
La població de voltor comú (‘Gyps fulvus’) a Catalunya ha augmentat un 50% en l’última dècada, segons dades del darrer cens publicat, corresponent al 2018, en què s’han identificat 1.628 parelles repartides en 170 colònies i 23 parelles aïllades. El 82% de la població es concentra dins d’àrees protegides dins la Xarxa Natura 2000 o espais naturals de protecció especial. L’augment més notable s’ha experimentat a la demarcació de Girona, superior al 700%. En concret, s’ha passat de 4 parelles el 2008 a 35 el 2018. Lleida, amb 1.287 parelles, i Tarragona, amb 279, són les demarcacions catalanes amb més població d’aquesta espècie. A Barcelona s’ha passat de 20 a 27 parelles.