Reclamen que es prioritzin les mercaderies ferroviàries
Ferrmed posa l’accent en el desenvolupament del corredor entre Montpeller i Barcelona per complir els objectius europeus
Destaca els beneficis ambientals en el context d’emergència climàtica
El desplegament complet del tram del corredor ferroviari mediterrani entre Barcelona i Montpeller ha de ser una prioritat per poder incrementar el nombre de mercaderies transportades per ferrocarril i, d’aquesta manera, minimitzar l’impacte ambiental del transport per carretera i reduir el nombre d’accidents. Aquesta és una de les conclusions de la jornada organitzada pel lobby ferroviari Ferrmed que es va fer ahir a Perpinyà i que va aplegar un centenar de representants i experts d’institucions, governs i empreses. Al llarg de la jornada es van debatre els problemes existents i les accions que s’han de dur a terme a curt, mitjà i llarg termini per facilitar el trànsit ferroviari de mercaderies i passatgers en el que es considera un dels trams clau del corredor mediterrani. Segons les dades que es van exposar ahir, a hores d’ara dels 53 milions de tones de mercaderies que passen la frontera pel Pertús, només un 3% hi accedeix en tren, una xifra que s’incrementa fins als 65 milions de tones i el 7,5% de trànsit en ferrocarril en el tram entre Perpinyà i Narbona i que arriba al 10% entre Narbona i Montpeller, tal com va explicar el president de Ferrmed, Joan Amorós.
Segons el Llibre Blanc de Transport de la Comissió Europea, caldria incrementar el transport ferroviari de mercaderies per situar-lo en el 30% en el cas de distàncies superiors als 300 quilòmetres l’any 2030. Amorós es lamenta que ni el govern espanyol ni el francès han planificat les inversions necessàries per poder assolir aquest compromís i qualifica de “clarament insuficient” el desplegament del corredor al tram català que s’està desenvolupant actualment. “D’aquí a pocs anys tindrem un problema greu des del punt de vista ambiental i de trànsit”, vaticina el president de Ferrmed, que denuncia que la nova línia del corredor mediterrani no té connexions amb les diferents terminals de càrrega amb ample de via internacional.
Joan Amorós va assegurar durant la jornada que les reclamacions van en la línia del discurs de la nova presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, centrat en la preocupació pel canvi climàtic, i per això reclamen que “es passi de les paraules als fets”. Ferrmed treballa en un estudi sobre els trànsits i l’optimització dels principals corredors de transport ferroviari de mercaderies a Europa per facilitar les prioritats d’actuació de cada estat membre de la UE. Està previst que aquest informe estigui enllestit en el primer trimestre del 2021 i que serveixi per conèixer les inversions necessàries en cadascun dels estats. La presentació d’ahir va ser un primer tast de les conclusions pel que fa al tram entre Barcelona i Montpeller.