Estancament dels viatgers de bus urbà a Girona el 2019
L’ús de les línies de TMG creix el 2019 només un 0,16%, després d’anys d’augments
Les protestes postsentència van provocar descensos a l’octubre i al novembre, però el govern gironí admet que també calen millores
Fre al creixement del nombre d’usuaris dels autobusos urbans de Girona que gestiona l’empresa municipal Transports Municipals del Gironès (TMG). Després d’anys d’augment, les set línies de TMG –que en el sistema urbà de bus de Girona es combinen amb quatre línies interurbanes de Teisa– només van sumar el 2019 un 0,16% de viatgers. En concret, es va passar dels 3.341.070 passatgers de fa dos anys a 3.345.105 de l’any passat, en què només se’n van guanyar 4.035. La dada contrasta amb els augments dels anys anteriors. Per exemple, el 2018 hi va haver un creixement d’un 4,2%, ja que es van guanyar 134.719 passatgers respecte a l’any anterior. La diferència és més que notable. El creixement més petit dels últims anys fins ara havia estat el 2017, amb un 1% i un guany de 32.146 passatgers.
L’efecte de les protestes
Des del consistori expliquen que els viatgers van baixar durant els mesos d’octubre i novembre a causa de les manifestacions postsentència i del tall que va afectar la Gran Via Jaume I, i que això ha afectat les dades anuals. En concret, s’assenyala que fins al setembre hi havia un increment de viatgers acumulat d’un 1,6%, però que a l’octubre els usuaris van caure un 10,9% i al novembre, un 3,5%. Això va fer que en aquell moment l’acumulat anual fos negatiu, amb un descens del 0,3%. Al desembre els viatgers van augmentar un 5,7% i per això es va acabar tancant amb un 0,12%. També s’especifica que el descens del nombre d’usuaris va ser sobretot a les línies universitàries.
La regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda, considera que la disminució del creixement del nombre d’usuaris de bus “no és greu si s’està segur que la raó és el tancament de Jaume I” i les protestes posteriors a la sentència. “Si no és això, és clar que l’oferta de bus potser no és prou atractiva i s’ha de millorar”, admet la regidora, que recorda que s’estudiarà un replantejament de línies dins del pla de mobilitat i que, per ara, el més imminent és la intenció d’obrir una nova línia de curt recorregut entre Sant Daniel i el Trueta (vegeu peça). En canvi, des del consistori no es plante gen canvis en la política de preus. Girona és la tercera capital de l’Estat amb els preus de bus més cars, només darrere de Madrid i Barcelona.
Anàlisi per línies
La línia de TMG amb més usuaris és de fa anys l’L5 (Germans Sàbat-Vilablareix/Aiguaviva), que el 2019 va superar per primer cop els 950.000 viatges (950.736). L’augment respecte del 2018 va ser petit (0,11%), però si es mira en una perspectiva de cinc anys ha sumat un 18,41% d’usuaris des del 2014. Des del 2006 l’increment acumulat és d’un 56,41%.
La segona línia amb més viatgers va continuar sent l’L1 (Montjuïc-Avellaneda), que va experimentar un petit retrocés d’un 0,27% respecte del 2018, ja que va passar de 806.457 a 804.267 passatgers. L’increment respecte a cinc anys enrere també és modest (8%) –cal tenir en compte que el 2017 també va tenir una petita caiguda– però si es mira des del 2006 el creixement acumulat és molt destacable: d’un 161%, ja que llavors hi havia poc més de 300.000 usuaris. En el tercer lloc del podi es manté de manera destacada l’L2 (Trueta-Avellaneda), que va vorejar els 700.000 viatgers (699.360). La xifra suposa un augment d’un 4,85% respecte del 2018; d’un 27,8% respecte del 2014 i d’un 181,3% respecte del 2006. Aquestes tres línies (L5, L1 i L2) acaparen gairebé tres quartes parts dels usuaris de les línies de TMG. En concret, l’any passat, van suposar el 73,4% dels viatgers.
A distància se situen les altres quatre línies, que l’any passat van presentar evolucions dispars. L’L10, que és la que va a Fornells, és la línia de TMG que més va créixer respecte del 2018 (un 5,42%), que va superar per primer cop els 100.000 usuaris. Des del 2006, quan hi havia només poc més de 21.000 viatgers, aquesta xifra s’ha gairebé quintuplicat (387%). En canvi, les dues que van a la UdG de Montilivi van tenir un retrocés notable: l’L11(CAP Güell-CAP Santa Clara-CAP Montilivi-UdG Montilivi-Sant Daniel) va caure un 5,74% fins a 329.045 viatgers (la seva xifra més baixa aquesta dècada) i l’L8 (estació-UdG Montilivi) va baixar un 5,19% fins a 217.269 usuaris (una xifra inferior a la dels dos anys anteriors). Mirant l’evolució des del 2006, l’L11 ha gairebé quintuplicat usuaris (364%) i l’L8 ha crescut un 30%. Pel que fa a l’L7 (Torre Gironella-hospital de Salt), va tenir un lleuger descens d’un 0,21% (de 242.445 a 241.938 passatgers). És la línia que més ha crescut des del 2006, ja que els usuaris s’han més que quintuplicat (407%).
LES XIFRES
Treballen en una línia de Sant Daniel a Puig d’en Roca passant pel Barri Vell
L’equip de govern de Girona treballa en la idea d’implementar una nova línia de bus “de recorregut curt” a la zona nord de la ciutat per ajudar a millorar el funcionament de les línies 1 i 2, que són les que acumulen més retards. Segons explica la regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda, la intenció és que la nova línia vagi des del barri de Sant Daniel fins a la zona de Puig d’en Roca passant també pel Barri Vell. No queda clar si pararia també al Trueta perquè s’estan estudiant encara parades i horaris. El principal objectiu és tenir una nova línia que arribi a Puig d’en Roca en lloc que hi hagi de pujar l’L2. “Això faria que s’ho estalviés la línia 2, que seria més ràpida”, destaca Sureda.
De moment, la possibilitat d’aquesta nova línia l’estudien els tècnics municipals dins del pack de mesures que es volen posar en marxa per millorar el funcionament de l’L1 i l’L2, un objectiu al qual s’ha destinat una partida de 150.000 euros en el pressupost municipal d’aquest any. La mesura principal seria aquesta nova línia, però entre les altres propostes per reduir els retards hi hauria també l’establiment d’una targeta T-mobilitat, perquè tots els usuaris tinguin targeta i no hi hagi tants usuaris comprant el bitllet in situ. Aquesta targeta, però, és una mesura que s’ha de coordinar amb la Generalitat.
Sureda assenyala que després d’aquest treball intern preveu tenir d’aquí a un mes aproximadament “una proposta prou definida per discutir-la amb els veïns i definir-la entre tots”.
Replantejament general
El consistori treballa des del mandat passat en un replantejament general de les línies. L’anterior regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, va posar en marxa fa gairebé un any un grup de treball per millorar les línies amb l’ATM, TMG, la UdG, la federació de veïns i tècnics municipals, i també va anunciar l’inici del procés per fer un nou pla de mobilitat conjuntament amb els municipis de l’àrea urbana en què també caldria incloure un replantejament de les línies de bus.
Sureda precisa que el replantejament de línies “hauria de penjar de la diagnosi que es faci en el pla de mobilitat”. Pel que fa al grup de treball, expressa la voluntat de “reprendre’l” i centrar-lo més en “l’intercanvi d’impressions i el treball conjunt” per coordinar-se millor també amb l’ATM.
El sistema de bus urbà de Girona consta d’11 línies. Set de les quals són gestionades per l’empresa municipal TMG però n’hi ha quatre d’interurbanes (a Salt i Sarrià) gestionades per Teisa. En concret, Teisa s’ocupa de l’L3 (Girona-Salt pel carrer Major), l’L4 (Girona-Salt per l’Espai Gironès), l’L6 (Sarrià de Ter-Vila-roja) i l’L9 (UdG Montilivi-Salt per Emili Grahit).