Ábalos preveu un retorn gradual a la normalitat en la mobilitat urbana
Els sindicats li demanen que la desescalada no posi en risc la salut dels treballadors del sector del transport, així com de la resta de la població
El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana preveu establir un procés “gradual i segur” per a la tornada a la normalitat en la mobilitat urbana, després de la crisi de la Covid-19, i planteja mesures agrupades entorn de l’increment de l’oferta, la gestió de la demanda i la seguretat en el transport.
En una compareixença davant la Comissió de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del Congrés, a petició pròpia i del PP, Vox i Ciutadans, Ábalos ha subratllat que el sector del transport i la mobilitat té i tindrà un paper clau en la lluita contra la Covid-19 i serà sotmès a un important nivell d’estrès durant aquest procés de tornada a la normalitat.
L’obertura progressiva de les diferents activitats es veurà acompanyada d’un increment de la mobilitat, especialment acusat en les grans ciutats, per la qual cosa és necessari dissenyar amb antelació un sistema segur i coordinat amb la resta d’actors i també administracions, ha precisat.
En aquest sentit, els sindicats CCOO i UGT han sol·licitat al ministre Ábalos la creació d’un grup de treball per a abordar el procés de desescalada del confinament, amb la finalitat que es realitzi sense posar en risc la salut dels treballadors del sector del transport, així com de la resta de la població.
Quant a l’increment de l’oferta, s’estan estudiant alternatives entre les diferents maneres de transport i l’impuls d’uns altres de transport individual.
El ministeri encapçalat per José Luís Ábalos aconseguir nivells d’activitat equivalents als anteriors a la pandèmia, però amb xifres de mobilitat més reduïdes.
En aquest grup, es troben les mesures encaminades a reduir la demanda en origen com la flexibilització dels horaris de la jornada laboral per a aplanar el pic de les hores punta o l’establiment de franges horàries de personal en teletreball.
Així mateix, inclou les mesures destinades a controlar l’accés al sistema de transport, com el reforç de controls d’accés en estacions.
El tercer eix agrupa les mesures de seguretat en el transport, a través de recomanacions als usuaris sobre l’ús de màscares, desinfecció de vehicles i terminals, i control de fluxos de passatgers.
Ábalos ha assegurat que l’èxit “no dependrà d’una solució única, sinó de l’harmonització d’un conjunt de mesures encaminades a trobar el punt òptim”, en el qual, en cadascuna de les progressives fases, es compaginarà la previsible demanda amb la màxima oferta que es pugui garantir, tenint en compte totes les maneres de transport i la micromobilitat.
Aquest dilluns, el ministeri de Transports ha explicat que la reducció en el nombre d’usuaris de les línies de rodalia és d’un 90% des de l’inici del confinament, mentre que les línies de llarg recorregut han reduït els usuaris en un 98%.