La ZBE activarà les sancions a partir del 15 de setembre
Es manté la moratòria de tres mesos per a autònoms amb rendes baixes i s’amplia el llindar per accedir-hi
El calendari de multes s’endarrereix per a totes les tipologies de vehicles contaminants
A partir del 15 de setembre, cotxes i motos que no tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT seran multats si accedeixen a la zona de baixes emissions (ZBE) de l’interior de les rondes de Barcelona de dilluns a divendres laborables de 7 h a 20 h. D’aquesta manera, s’activarà el règim sancionador que havia d’estar en funcionament l’1 d’abril però que va quedar aturat a causa de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma sanitària per la Covid-19 el passat 14 de març. L’endarreriment per no afectar la mobilitat de les persones en la situació excepcional es va consensuar entre l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments de Barcelona, Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat, que són els que tenen part del seu territori dins la ZBE.
L’AMB i els ajuntaments han aprovat l’ampliació de la moratòria perquè els cotxes i les motos d’autònoms amb rendes baixes puguin circular sense distintiu ambiental. Ara el llindar econòmic per accedir-hi passarà a ser de dues vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (Iprem), quan abans eren 1,1 vegades. Els autònoms que compleixin aquesta condició podran circular sense ser multats fins a l’1 d’abril de 2021. Per a la resta de vehicles també s’ha ampliat la moratòria. En el cas de les furgonetes N1, l’ampliació és de tres mesos i es començarà a multar l’1 d’abril del 2021. En el cas dels vehicles pesants, camions i autocars petits, l’ampliació és de sis mesos, fins a l’1 de juliol del 2021. Els darrers a ser multats si no compleixen la normativa seran autobusos i autocars, que no entraran en el règim sancionador fins a l’1 de gener del 2022. Aquesta decisió s’ha pres perquè el transport col·lectiu ha estat un dels sectors més perjudicats per la crisi de la Covid-19.
En el cas dels vehicles pesants la moratòria es podria prorrogar si no es donen les condicions legals i tècniques adequades per a la implementació dels filtres per poder homologar els vehicles per a l’obtenció del distintiu ambiental de la DGT que han de fer les estacions d’ITV, a hores d’ara col·lapsades pels temps d’aturada a causa de l’estat d’alarma.
El nou calendari es difondrà amb una campanya de comunicació a partir de juliol i també s’enviaran cartes d’avís als propietaris de vehicles sense distintiu ambiental de la DGT. Els mesos de juliol i agost s’obriran les oficines presencials d’atenció a l’usuari i s’establirà una taula de coordinació metropolitana, amb l’AMB i els cinc municipis que integren la ZBE, amb l’objectiu de fer un seguiment i una avaluació permanent del desplegament de la mesura.
Segons el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, “les zones de baixes emissions han vingut per quedar-se, com a eina per reduir la contaminació i protegir la salut de les persones”. Poveda hi va afegir que municipis com Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí han demanat tenir la seva pròpia zona de baixes emissions. Va destacar també el fons de l’Estat de més de 550 milions d’euros per a la renovació del parc de vehicles i les subvencions de l’AMB per a la renovació de vehicles comercials per a autònoms.
La directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, Mercè Rius, va remarcar que les ZBE per si soles no són suficients per reduir la contaminació. “A part de la renovació de flotes, volem fomentar actuacions per reduir la mobilitat obligada, potenciant el teletreball i afavorint la flexibilitat dels horaris per disminuir els problemes que hi pot haver en l’hora punta en el transport públic per poder mantenir un menor ús del transport privat.”
LA XIFRA
LA DATA
La recuperació del trànsit incrementa la contaminació
La recuperació del trànsit, que avança més ràpid que la del transport públic, està fent incrementar els nivells de contaminació a l’entorn metropolità de Barcelona, que durant les setmanes de confinament més estricte van arribar a mínims històrics. Respecte al mes anterior a la declaració de l’estat d’alarma, la mitjana de diòxid de nitrogen (NO2) ha disminuït del 55%, la de carboni negre, del 63%, i la de les partícules PM10, del 39%, ja que aquestes no estan tan directament vinculades amb el trànsit. Així, els nivells de NO2 a Barcelona han arribat a complir el nivell anual recomanat per l’OMS, però ara ja es tornen a enfilar i ben aviat poden sobrepassar el llindar. El regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, va explicar ahir que un informe de l’Agència de Salut Pública de Barcelona indica que si els nivells de contaminació que s’han registrat durant la pandèmia es mantinguessin al llarg de l’any “es podrien evitar 800 morts prematures”. A més, amb la reducció del trànsit del 25% es podria arribar als objectius que marca l’OMS en nivells de contaminació. El regidor reconeixia que l’entrada en funcionament de la ZBE no és suficient per aconseguir la reducció necessària i que calen més mesures, però es va mostrar satisfet per la davallada en el nombre de vehicles contaminants que s’observa des que el 2017 es va anunciar la intenció de crear la ZBE. Just abans de l’inici de l’estat d’alarma, per l’interior de les rondes el 8,8% dels vehicles que hi circulaven no tenien etiqueta ambiental, mentre que el 2017 eren el 20%. El mes d’abril, amb una davallada de la circulació del 70%, els vehicles que circulaven sense etiqueta eren el 8,67%. Les darreres setmanes s’ha notat un increment del 20% en l’ús de la bicicleta.