Montgat estrena un passeig que manté dividida l'opinió dels veïns
Els botiguers, en contra de la conversió de la riera Sant Jordi en zona de vianants
Hi van haver xiulets i aplaudiments a parts iguals. Partidaris i detractors de la riera nova Sant Jordi van exterioritzar ahir els seus estats d'ànim just quan l'alcalde de Montgat, Jordi Ràmia (PSC), pronunciava el seu discurs. «Cal recordar aquelles imatges de cotxes baixant descontrolats riera a vall els dies de pluja», recordava el batlle montgatí fent clara referència als detractors del projecte, i va afegir: «a vegades tenim tendència a oblidar ràpidament el que abans hem reivindicat.» L'esforç de Ràmia per fer-se sentir enmig del xivarri era evident i, en acabar, tant aplaudiments com crits de reprovació es van intensificar.
Totes les parts estan d'acord en la necessitat de canalitzar la riera, però les divergències són pels usos de l'espai nou. Principalment, les crítiques les fa l'Associació de Comerciants de Montgat, que considera un greuge que es limiti l'accés rodat a aquesta via, per on abans es podia circular. «El que volem és que obrin un dels extrems de la via i deixin que els cotxes hi accedeixin de manera puntual», va comentar la portaveu dels manifestants, Pilar Delgado. Segons aquesta botiguera, les vendes han caigut en picat en els darrers mesos i alguns comerciants ja es plantegen la retirada. Un dels casos que exemplifica més bé la situació és el del farmacèutic Pere Romero, que té el negoci en un dels extrems de la riera Sant Jordi. «Les vendes m'han caigut un 28%», es lamenta. «Volen fer-me creure que és per la crisi, però el Col·legi de Farmacèutics ha xifrat la caiguda general entre un 5% i un 8%, molt lluny de les meves pèrdues», afegeix.
Acord difícil
L'alcalde Ràmia, per la seva banda, afirma que una de les voluntats del projecte era recuperar aquesta artèria municipal per als vianants. «Quan es fa una obra d'aquesta magnitud no es pot acontentar tothom», mantenia el màxim responsable municipal. «Estem oberts a fer algun petit ajust, però en cap cas no obrirem la riera als vehicles 24 hores del dia, va en contra de la filosofia del projecte», va sentenciar.
Els afectats ja van explicar que estan disposats a continuar dialogant amb el govern local per pactar millores. Tot i això, la portaveu Pilar Delgado va assegurar ahir que, si no arriben a cap acord amb l'Ajuntament, hauran de fer traslladar la queixa al govern de la Generalitat.
Dues dècades d'espera
Més enllà de la polèmica dels usos, la canalització de la riera nova és una fita que Montgat espera amb paciència des de fa més de 20 anys. Les obres ja es van incloure en el pla de rieres del Maresme que la Generalitat va redactar el 1992, però no va ser fins al 2006 –per tant, catorze anys després– que l'Estat espanyol en va autoritzar l'execució. Després de la redacció del pla, que incloïa desenes d'actuacions, Montgat i Tiana –on neix la riera– van veure com altres municipis de la comarca els passaven al davant i que només podien esperar i entomar amb paciència les riuades, que sovint acabaven amb nombroses destrosses materials. Al 2007, el Ministeri de Medi Ambient va adjudicar les obres, que es van començar a l'octubre d'aquell any, però just quan tots els montgatins veien a prop el moment d'estrenar la riera, les obres es van aturar de sobte. En ple treball d'urbanització, un cop ja soterrat el cabdal de la riera, l'empresa executora, Vegamar, va anunciar que havia fet fallida. Les feines es van tornar a encarregar a una altra constructora, Roque Carranza que, finalment, va culminar el projecte a l'abril. L'alcalde, Jordi Ràmia, la va inaugurar ahir acompanyat de la sotsdelegada del govern a Catalunya, Montserrat Garcia. La inversió total de l'obra s'ha elevat a 7,8 milions d'euros: 7,2 per a la canalització i 667.000 euros per a la urbanització, que es van incloure en els FEIL del 2009.