Mig segle del primer tram gironí de l’AP-7
El tram entre Granollers i Maçanet va ser inaugurat pel dictador Francisco Franco durant el seu darrer viatge a Catalunya
L’autopista ha arribat a tenir un volum mitjà de vehicles diaris del voltant dels 48.000
El 26 de juny del 1970 es va inaugurar oficialment el primer tram de l’AP-7 en territori gironí. El tram entre Cardedeu i Maçanet de la Selva, de 48 quilòmetres, va ser inaugurat pel dictador Francisco Franco en la que seria la seva darrera visita a Catalunya. Que aquesta infraestructura seria cabdal no només per enllaçar les dues capitals catalanes, sinó com a via de contacte amb l’Estat francès, ja se sabia, però el que potser era impensable ara fa 50 anys és que el volum mitjà de vehicles diaris seria, alguns mesos, de més de 48.000.
Si bé el primer tram del traçat, entre Granollers i Cardedeu, ja estava en servei des del gener del 1970, el 26 de juny es va inaugurar la seva continuació fins a Maçanet, i passava ja a territori gironí. Es tractava de la inauguració del primer tram interprovincial d’una autopista a l’Estat espanyol i suposava, tal com recullen els testimonis de l’època, “tenir la Ciutat Comtal a girar de la cantonada, que és la gran il·lusió de tots els gironins”, deia per exemple l’articulista Manel Bonmantí en la revista Presencia uns dies més tard.
Aquell primer tram constava de dues bandes de circulació per sentit de la marxa, més els vorals i la mitjana. En total, 31 metres d’amplada de banda a banda, explicava el rotatiu Los Sitios.
“Amb el tram inaugurat, l’autopista ha guanyat 70 quilòmetres des de Barcelona cap a la Jonquera i es farà immediatament l’execució del tram Maçanet-Girona, la fi del qual està previst per al 31 de desembre de 1971”, destacava també Los Sitios, l’endemà de la inauguració. De fet, el tram fins a Girona es va inaugurar abans del previst, el 21 de juny de 1976, aquest cop, pel ministre Fernández e la Mora, que també va inaugurar el tram Maçanet-Vidreres dins el Pla d’Accessos a la Costa Brava. Posteriorment hi va haver el tram fins Figueres i, més tard, fins la Jonquera –el 18 de juny de 1975–. Els sis quilòmetres pendents fins a França no es van culminar fins al 1976.
Un cop l’Estat francès també va finalitzar les obres a la seva banda i es va poder fer la unió per aquesta via, l’AP-7 no ha deixat de créixer pel que fa al volum de vehicles. Les darreres dades, del 2019, indiquen que per aquesta via hi passa una mitjana d’uns 48.000 vehicles al dia, entre els quals, un important volum de vehicles pesants que s’encarreguen del trasllat de mercaderies de banda a banda dels Pirineus.
Proves pioneres
A banda d’això, el tram de l’AP-7 al seu pas per Girona ha esdevingut escenari de projectes pioners, com és el cas del RondaGi, implantat a principi del 2017 i que es tracta d’un dispositiu que facilita l’entrada i la sortida dels vehicles sense haver-se d’aturar en els trajectes entre Fornells de la Selva i Vilademuls. Més recentment, la tardor del 2019, part d’aquest mateix tram també va ser l’escollit per executar l’europeu Inframix, amb més de 4,5 milions d’euros d’inversió. És a dir, va ser l’escenari triat per fer proves de circulació de vehicles autònoms (sense conductor, amb l’objectiu de preparar la infraestructura per a la futura “convivència” entre cotxes autònoms i convencionals.
LES DATES
LA XIFRA
El trànsit cau un 39,4% durant el primer semestre
L’estat d’alarma viscut aquests darrers mesos ha tingut una forta repercussió en el trànsit de vehicles, que ha disminuït de manera molt important arreu del territori. En el cas de l’AP-7 nord, és a dir, al tram gironí, hi ha hagut una davallada del 39,4% del trànsit durant aquest primer semestre del 2020 –fins al 23 de juny– en comparació amb el mateix període d’un any enrere, amb una intensitat mitjana diària (IMD) acumulada de 24.325 vehicles, segons dades facilitades per Autopistas.
Si bé aquest any 2020 va començar amb un increment del nombre de vehicles que circulaven per l’AP-7 nord, amb un 2,36% més al gener –34.540 al dia– i un 6,85% més al febrer –37.798– respecte de l’any anterior, la tendència ja es va trencar al març amb l’inici del confinament i amb caigudes de la circulació de vehicles que oscil·len d’entre un 37,8% menys de vehicles al març fins a un 74,95% menys a l’abril. En aquest mes, precisament, la mitjana diària de vehicles va ser d’11.187, quan un any enrere era de 44.653. Un contrast també important es va detectar al juny, ja que mentre l’any passat hi van passar 48.816 vehicles de mitjana al dia, enguany, i fins dimarts passat, la mitjana era de 23.751 vehicles, és a dir, gairebé la meitat.
Fi del pagament previst per a finals d’estiu del 2021
La gratuïtat del tram de l’AP-7 entre Tarragona i la Jonquera està previst que sigui una realitat a partir del 31 d’agost de l’any que ve. Recentment, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) ha adjudicat un estudi previ sobre la distribució de la demanda del trànsit un cop se suprimeixin els peatges. El mateix 31 d’agost també caduca la concessió de l’autopista C-32 entre Montgat i Blanes. El tram central d’aquesta autopista, coneguda com l’autopista del Maresme, va ser el primer tram de peatge de tot l’Estat.
La baixada de recaptació dels darrers mesos per la reducció de la circulació a causa de la declaració de l’estat d’alarma va fer que Abertis, que és l’empresa concessionària de les autopistes catalanes a través de diverses filials, reclamés un allargament dels peatges més enllà del 31 d’agost de l’any vinent. No obstant això, el ministre titular, José Luis Ábalos, va indicar que no pensava rescabalar la concessionària. D’altra banda, la Generalitat reclama amb insistència la necessitat d’abordar amb el govern de l’Estat un sistema per finançar el manteniment de les vies d’altes prestacions. El conseller va reivindicar-ho, i entre les propostes del govern català hi ha la implantació d’un sistema de vinyeta a Catalunya.