El ramal de la C-32, “la millor opció”
La Generalitat destaca que l’allargament de l’autopista combat el canvi climàtic
Desdoblar la GI-600 i la GI-682 és inviable, afirma el secretari d’Infraestructures i Mobilitat
La Generalitat de Catalunya defensa el ramal de l’autopista C-32 des de Tordera (Maresme) fins a Lloret de Mar d’acord amb la llei del canvi climàtic. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, creu que aquesta infraestructura, que finança Abertis, és “la millor solució” tenint en compte les cinc alternatives analitzades en l’últim estudi informatiu i d’impacte ambiental, aprovat al juny.
Gavín descarta el desdoblament de la carretera de Blanes a Lloret, la GI-682, o la GI-600, la via de Tordera a Blanes. Per paràmetres de contaminació, el secretari d’Infraestructures afirma que la Generalitat hauria pogut descartar l’autopista des de Tordera fins a Lloret, però que és l’alternativa més sostenible. Segons l’estudi, en fase d’explotació la nova via ràpida emetria 40.649 tones de diòxid de carboni (CO2), mentre que l’alternativa 0 (no fer cap obra) n’emetria 49.090; la número 1, 40.739; la 3, 45.737, i la 4, 46.340. El ramal “s’adequa als objectius de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEH)”.
Tot i la suspensió cautelar del TSJC de l’inici de les obres, el jutge no posa en dubte –diu Gavín– la necessitat de la infraestructura. “L’alternativa 2 encara és la mateixa i hi hem fet millores ambientals. Són modificacions menors.” L’antic president de la Diputació de Lleida diu que l’estudi significa “una continuïtat i que no hi ha hagut cap canvi de projecte constructiu”. Admet, això sí, que “s’han allargat túnels i passos de fauna i s’han modificat viaductes”. El projecte preveu el túnel de l’Àngel, de 540 metres de longitud, i un viaducte de 126 m al torrent de les Ànimes, entre altres eixos. El cost del ramal és ara de 92,8 milions.
La Plataforma Aturem la C-32 prepara al·legacions abans que s’acabi el període d’exposició pública (el 20 d’octubre). “No falten carreteres, sobren cotxes”, explica el portaveu Joan Mora. Hi afegeix, en referència a la nova via: “Desforestar 60 hectàrees és el més insostenible.”
Aturem la C-32 explica que la Generalitat té “altres prioritats” ja que descarta les alternatives número 3 i 4. “Aquestes dues alternatives resoldrien part dels problemes de la mobilitat. N’hi continuaria havent en temporada alta, però no com ara. A més, la Generalitat té aprovat un estudi de carril bus entre Blanes i Lloret.”
L’alternativa número 3 inclou el desdoblament de la GI-600 i la GI-682, igual que la número 4. Aquesta incorpora, fins i tot, la variant nord de Blanes. La Generalitat ha inclòs les dues variants perquè el TSJC li ho va requerir el juliol del 2019.
No fer res, “crític”
Excloent la possibilitat de no fer res (alternativa 0), que es descarta per l’impacte crític, el recent estudi dona 14 punts al ramal perquè, entre altres raons, redueix les emissions i descongestionaria els centres urbans. El document admet que la infraestructura perjudica la fauna i el patrimoni cultural (Sant Pere del Bosc). L’estudi està basat en la metodologia de l’Administració de Transport de Suècia.
D’altra banda, l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa (ERC), recorda el no a la C-32 en la consulta del 2016 i diu que el govern no els ha detallat l’estudi. El juliol del 2019, l’equip de govern, d’ERC i Blanes en Comú Podem, va demanar “la suspensió definitiva de les obres de prolongació de l’autopista C-32”. L’Ajuntament de Lloret, en canvi, sempre ha defensat la infraestructura.