Infraestructures i serveis

Nou impuls després de 13 anys als accessos del port

Les administracions implicades signen un protocol per desenvolupar els estudis previs per als accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona

Se’n desconeix de moment el calendari i el pressupost

Tretze anys després, el projecte de construcció dels accessos sud, viaris i ferroviaris del port de Barcelona es torna a impulsar. El ministre de Transports, José Luis Ábalos; el conseller de Territori, Damià Calvet; la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, i, el secretari d’estat de Transports, Pedro Saura, van signar ahir el protocol que permetrà desencallar una de les infraestructures pendents més reclamades de Catalunya. El document preveu com a solució constructiva l’establerta en l’estudi informatiu aprovat el 22 d’octubre del 2007 i deixa de banda el protocol signat el 2013. En un termini de nou mesos està previst que s’enllesteixin els estudis previs, que establiran l’abast, el contingut i els terminis per a la redacció del projecte bàsic. De moment, es desconeix quin serà el cost total de l’obra, com es finançarà i quina serà la durada dels treballs previstos.

L’actuació inclourà un accés ferroviari exclusiu per a mercaderies del port, consistent en un tram de via de doble amplada ibèrica i estàndard; el ramal de connexió del nou accés ferroviari amb Can Tunis Oest en ample mixt ibèric i estàndard i l’adaptació de vies d’aquesta terminal a l’ample de via estàndard, i l’accés per carretera des del cinturó del litoral (B-10), a uns 800 metres de l’enllaç de Cornellà fins al nus distribuïdor de l’enllaç d’entrada al port, conegut com a Nus Nord. També s’avaluarà la possibilitat de situar un enllaç complet a la zona intermèdia de l’antic tram final del riu Llobregat per a vehicles pesants amb origen o destí al complex logístic del port. El document també planteja l’elaboració dels estudis per a la planificació i la gestió de les terminals del nus logístic ferroviari de l’àrea de Barcelona i que aquest estigui format per les terminals intermodals i logístiques del Vallès –al terme municipal de la Llagosta– i del Prat, concretament a Can Tunis i la ZAL-Prat.

La presidenta del Port de Barcelona va insistir durant l’acte de signatura en la necessitat d’instal·lar una oficina tècnica amb seu a Barcelona. “Demanem participar en la coordinació de l’obra per la seva gran complexitat i perquè ningú coneix el nostre territori portuari millor que els nostres equips.”

El conseller de Territori va aprofitar la presència del ministre per lamentar el retard en l’execució del corredor mediterrani i va indicar que els accessos al port en són un element més. Calvet va recordar que ja fa molts anys que es parla d’aquest projecte pendent d’executar. “Aquest no és el primer acord per als accessos viaris i ferroviaris al port; exigim que sigui el definitiu”, va dir Calvet, que va aprofitar per reclamar que el govern català pugui participar en les decisions de l’Estat sobre el repartiment de fons europeus.

El ministre de Transports va celebrar el “pas endavant” del projecte. “Desbloquegem una actuació que reprèn convertir Barcelona en el node logístic i multimodal més avançat del sud d’Europa”, va remarcar.

LES FRASES

Desbloquegem una actuació per convertir Barcelona en el node logístic més avançat del sud d’Europa
José Luis Ábalos
Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana
Aquest no és el primer acord per als accessos al port; exigim que sigui el definitiu
Damià Calvet
Conseller de territori i sostenibilitat
Demanem participar en la coordinació de l’obra per la seva gran complexitat
Mercè Conesa
presidenta del port de barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.