Sant Quirze recorre contra les noves servituds de l'aeroport de Sabadell al Tribunal Suprem
El reial decret marca que cal el permís d'Aviació Civil per a totes les obres, fet que podria comprometre actuacions futures
L'Ajuntament de Sant Quirze va presentar el recurs contenciós administratiu el 23 de març i va ser admès a tràmit a final del mes passat. Mentre espera la resolució, el consistori es veu obligat a demanar permís a Aviació Civil per a la concessió de qualsevol obra, amb el risc que pugui ser denegada en qualsevol moment per qüestions de seguretat. «Hi ha fins i tot accidents físics que punxen les servituds per la seva alçada», asseguren fonts municipals, que temen que puguin quedar compromeses algunes de les actuacions previstes en el pla general urbanístic de l'any 2000, com ara la promoció d'edificis públics de la part del darrere del parc de les Morisques, que ara per ara requeriria el vistiplau estatal.
«Quan el pla general es va aprovar, i es va sotmetre al període d'exposició pública, Aviació Civil no va respirar», recorden les mateixes fonts, que palesen que, tal com està redactat el reial decret, «a Sant Quirze no s'hi pot construir res». A més, també tenen molt clar que les servituds fan que «el valor dels edificis ja no sigui el mateix», amb la situació anòmala que el seu cost de construcció ja està prèviament disparat per la impossibilitat d'utilitzar grues convencionals –a causa de l'accident mortal que hi va haver en l'any 2005–. Segons té constància el consistori, en l'informe que va arribar al Consell de Ministres, que és qui en última instància va aprovar les servituds de l'aeroport de Sabadell, hi constava que aquestes no portarien implícita cap tipus d'afectació econòmica, quan a l'hora de la veritat «es pot demostrar que no és així».
Per tal de valorar amb exactitud quina és la situació, l'Ajuntament ha encarregat la redacció d'un estudi aeronàutic propi que delimiti, de manera tridimensional i objectiva, quins edificis estan més afectats i quines repercussions poden tenir les servituds en el desenvolupament urbanístic de Sant Quirze. Tot i que encara no se'n coneixen els detalls, ja se sap que el sector del Castellet, per la seva alçada, seria una zona paradigmàtica de conflicte amb l'espai aeri de seguretat que es necessita per aterrar in enlairar-se.
L'Ajuntament va recórrer contra les servituds en lloc de presentar-hi al·legacions, perquè preveia que la informació gràfica del reial decret li arribaria fora del termini –com va succeir finalment–, i va decidir emprendre l'accions judicials de manera preventiva. Aviació Civil assegura que només paralitzaria una obra en cas que suposés un perill evident, però el consistori no se'n refia i té molt clar que «una problemàtica que ja era greu, la de la concessió d'obres, ara és molt pitjor». Per aquest motiu, els seus fonaments legals són que el reial decret vulnera l'autonomia municipal, i que la supervisió de les actuacions a Sant Quirze no pertoca a cap organisme estatal.
El 50% de Sant Quirze vulnera les servituds
Segons publica la federació d'associacions de veïns (FAV) de Sant Quirze del Vallès en el seu web, i després d'analitzar una sèrie de documentació amb planells sol·licitada a AENA, el 50% del municipi vulneraria les servituds aèries i, com a mínim, una desena d'edificis estarien catalogats com a obstacles. Aquests són el de l'Alcampo, el de la plaça d'Anselm Clavé, el de l'avinguda Antoni Gaudí, i els situats a les cruïlles de Pau Casals amb Montseny; Antoni Gaudi amb Mig; Mig amb Nou; Vallès amb Enric Morera; Gaudí amb Pompeu Fabra; Santa Julita amb Federica Montseny; i Bages amb Segrià. La FAV de Sant Quirze és una de les principals opositores a l'activitat de l'aeroport de Sabadell i, juntament amb les federacions de Badia i Barberà del Vallès, fa unes setmanes va sol·licitar formalment la dimissió del Director General de Ports i Aeroports de la Generalitat, Oriol Balaguer. Així mateix, totes tres FAV van denunciar al defensor del poble, Enrique Múgica, la presència d'un edifici al sabadellenc barri de Can Gambús de diverses plantes.
El 50% del terme municipal vulnera les servituds
Segons publica la federació d'associacions de veïns (FAV) de Sant Quirze del Vallès en el seu web, després d'analitzar una sèrie de documentació amb planells sol·licitada a AENA, el 50% del municipi vulneraria les servituds aèries i, com a mínim, una desena d'edificis estarien catalogats com a obstacles. Aquests són el de l'Alcampo, el de la plaça d'Anselm Clavé, el de l'avinguda Antoni Gaudí, i els situats a les cruïlles de Pau Casals amb Montseny; Antoni Gaudí amb Mig; Mig amb Nou; Vallès amb Enric Morera; Gaudí amb Pompeu Fabra; Santa Julita amb Frederica Montseny, i Bages amb Segrià. La FAV de Sant Quirze és una de les principals opositores a l'activitat de l'aeroport de Sabadell i, juntament amb les federacions de Badia i Barberà del Vallès, va sol·licitar formalment la dimissió del director general de Ports i Aeroports de la Generalitat, Oriol Balaguer. Així mateix, les tres FAV van denunciar al defensor del poble, Enrique Múgica, l'altura d'un edifici al sabadellenc barri de Can Gambús que segons el president de la FAV de Sant Quirze, Jordi Molins, «no hauria de fer més de tres plantes».