El registre de la ZBE suma 39.000 cotxes contaminants
L’AMB rep una mitjana de 180 sol·licituds diàries de vehicles sense distintiu per circular per la zona
Prop de 9.500 cotxes s’han desballestat i els seus propietaris opten ara pel transport públic
Fa un mes que va entrar en vigor el règim sancionador per als vehicles sense distintiu ambiental que circulen per l’interior de la zona de baixes emissions (ZBE) de les rondes de BCN i un total de 38.893 vehicles s’han inscrit ja en el registre metropolità per tramitar autoritzacions de circulació. L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que és administració supramunicipal que coordina i gestiona la ZBE i el registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats, ha acceptat un 70% de les sol·licituds (26.857), un 28,6% (11.108) s’estan tramitant o són incompletes, i tan sols el 2,4% (928) s’han denegat, majoritàriament per falta de signatures o de documentació.
El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, mostrava ahir la seva satisfacció pel bon funcionament de la ZBE i va assegurar que s’està convertint en un “referent” del sud d’Europa. “Tot i que no és l’única mesura, sí que era un element bàsic per combatre la contaminació atmosfèrica a la metròpolis de Barcelona. Per millorar la salut de les persones cal millorar la qualitat de l’aire”, va dir.
El registre es va crear el novembre del 2019 i el nombre de sol·licituds d’inscripció ha anat creixent de manera sostinguda fins al setembre, quan, amb la proximitat de l’entrada en vigor del règim sancionador, es van registrar 9.827 peticions, el nombre màxim en un mes fins a aquell moment. Cada vehicle sense distintiu ambiental té dret a fins a 10 autoritzacions a l’any per poder entrar a la ZBE en dies laborables entre les 7 del matí les 8 del vespre. Aquest és el tràmit més sol·licitat pels conductors que entren al registre metropolità, des del 15 de setembre, data d’inici del règim sancionador, i s’ha incrementat notablement la sol·licitud d’autoritzacions diàries. Actualment, de mitjana es tramiten 180 autoritzacions diàries, moltes de les quals, per circular en divendres o el dia anterior a un festiu. En total, fins ara ja s’han demanat més 3.500 autoritzacions diàries. Els pròxims dies, l’AMB llançarà una nova campanya informativa per recordar als ciutadans la possibilitat de demanar aquestes 10 autoritzacions diàries.
Les altres gestions més demanades al registre són les sol·licituds de permís per circular dintre de la zona de baixes emissions que fan els conductors de vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits ambientals, amb 10.157 sol·licituds acceptades i 6.031 en tràmit o incompletes, i els vehicles de persones amb mobilitat reduïda (VPMR). D’aquests últims, s’han gestionat i acceptat 2.621 peticions i 323 estan en tràmit o són incompletes.
Des que es va acordar la creació de la ZBE, l’octubre del 2017, un total de 9.478 vehicles contaminants, cotxes i motos, s’han desballestat i els seus propietaris han renunciat a comprar-ne un altre en el termini de tres anys i han sol·licitat la T-Verda, un títol de transport que permet viatjar gratuïtament en transport públic de manera il·limitada durant tres anys.
Primeres multes
Barcelona ha iniciat l’expedient sancionador a 10.761 vehicles infractors per haver circulat per la ZBE entre el 15 i el 30 de setembre. En aquestes mateixes dates, l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat ha registrat 365 sancions en el seu tram de terme municipal inclòs a la ZBE. A Esplugues de Llobregat encara no s’ha iniciat cap tramitació i els ajuntaments de Cornellà de Llobregat i Sant Adrià de Besòs no disposen de dades sobre el nombre de vehicles infractors.