La pagesia del Baix Ter i els ecologistes, en contra de la variant de Torroella
Hi veuen un tram encobert d’una futura autovia C-31 per la plana agrícola
Diuen que l’estudi ambiental s’ha fet fora de temporada i obvia l’Estartit com a focus de cues
Unió de Pagesos (UP) i diverses entitats de defensa del territori –Gent del Ter, Sos Costa Brava, Naturalistes de Girona i l’Iaeden– van avançar ahir els arguments pels quals s’oposen a la construcció del nou vial de la C-31 alternatiu a la travessera de Torroella de Montgrí, amb un nou pont sobre el riu Ter que alerten que obre la porta a “una futura autopista de la Costa Brava” i que, a banda de l’impacte sobre la plana agrícola, “només reduirà en un 11%” –segons estimacions pròpies– el trànsit que ara circula per l’interior de Torroella.
Raúl Domínguez (Naturalistes) qüestionava la validesa de l’estudi de la carretera, “mal fet, i amb dades d’un mes de novembre” extrapolades, que no reflecteixen l’elevat flux de vehicles que a l’estiu i els caps de setmana tenen com a destinació o origen el nucli de l’Estartit, i que continuarien travessant Torroella. Pel tècnic de l’associació, caldria haver analitzat el moviment de vehicles amb matrícules, i s’amenaça el paisatge, la biodiversitat i moltes explotacions agrícoles.
En aquest darrer sentit, el coordinador territorial d’UP, Narcís Poch, recordava que les obres afectarien a moltes plantacions de la IGP Poma de Girona, sense que s’hagi aclarit què passarà amb els arbres arrencats de les zones a ocupar –no expropiades– ni les compensacions pel temps que triguin a ser productius els camps replantats. També va prevenir del risc de “pèrdues socials” a la zona, com ara despoblament de famílies que perdin feines al camp o el tancament de comerços si el trànsit no entra a Torroella.
Les entitats han presentat un plec d’al·legacions que recull els motius pels quals s’oposen i veuen febleses en la planificació. I també han demanat suport als ajuntaments afectats perquè les subscriguin. De moment, Ullà i Gualta s’hi han adherit, en espera de Torroella –que de moment, explicaven, s’ha inhibit perquè el traçat no afecta el seu terme– i els posicionaments de Fontanilles i la Tallada.
LA XIFRA
Defensen una millora de la xarxa existent
Pere Llos (Gent del Ter) esgrimia que la millor solució seria “l’alternativa zero”: aprofitar el que ja hi ha. Admeten que caldria eixamplar carreteres com ara la GI-643 –de Torroella cap a Gualta i Serra de Daró– o solucionar els problemes d’inundabilitat a la C-31 a Ullà. I bastir una alternativa a Torroella o eliminar l’aparcament al passeig de Catalunya, amb maniobres que entorpeixen el flux de trànsit. Moltes mesures es van anunciar el 2016, per part de la Generalitat, però encara estan pendents.