Finançament per fer avançar obres llargament ajornades
Els pressupostos de l’Estat consignen partides per al túnel de Lilla de l’A-27 i el tram de la B-40 entre Olesa i Viladecavalls
Les infraestructures ferroviàries s’emporten una bona part de les inversions
Obres llargament esperades i ajornades apareixen amb partides importants a la proposta de pressupostos generals de l’Estat per al 2021, en els quals també apareixen partides sense cap consignació específica. Destaquen els 24 milions consignats per a l’autovia A-27, en el tram entre Valls i Montblanc, que inclou el túnel del coll de Lilla. Hi ha també una previsió d’inversió de 25 milions per al 2022 i de 8,4 per a l’any 2023. En aquesta infraestructura s’ha previst una partida de 100.000 euros per a la connexió de l’A-27 amb l’autopista AP-2 a Montblanc.
El tram entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls de la B-40 és un altre dels projectes que fa anys que apareix en els pressupostos de l’Estat. La partida de 13,6 milions per a l’any vinent hauria de permetre l’impuls definitiu a aquest tram. Tot i la controvèrsia que genera al territori, l’Estat inclou una partida per al subtram entre Terrassa i Caldes de Montbui dels Quart Cinturó. També hi apareix una partida de 6,4 milions per culminar la connexió entre l’A-2 i l’AP-7 a l’altura de Castellbisbal.
Pel que fa al desdoblament de l’N-II a les comarques gironines, els comptes inclouen una partida per al tram entre Tordera i Maçanet de la Selva de 8,34 milions i 10,4 més l’any 2022. Les obres de millora en aquest tram de 8,9 quilòmetres ja han començat, però van amb retard. L’enllaç de l’A-2 a Vidreres té una partida d’11,86 milions.
En l’apartat d’infraestructures ferroviàries hi ha 337,06 milions per a rodalies, a més de 233 milions pendents de liquidació a la Generalitat corresponents al 2018. El corredor mediterrani té consignats 100 milions, 191 són per a corredors de la xarxa transeuropea de transport i 142,71 per a la línia Vandellós-València. Adif-Alta Velocitat preveu una inversió de 432,06 milions a Catalunya.
Els aeroports sumen 118,88 milions, dels que 102,3 són per al de Barcelona, mentre que als ports de l’Estat es preveu invertir 197,22 milions.
El tall de l’R4 s’allargarà fins al final de l’any
L’endarreriment en l’execució de les obres del corredor mediterrani, que obliguen a tallar la circulació del tram de la línia R4 de rodalies entre Martorell i Sant Sadurní d’Anoia, faran que el tall s’allargui fins al final de l’any. Així ho va comunicar ahir Adif als alcaldes dels municipis afectats i als responsables de Rodalies i de la Generalitat. Estava previst que tram es pogués reobrir el 16 de novembre i fonts d’Adif asseguren que les causes del retard són alienes a les obres i que s’estan reprogramant per optimitzar els terminis previstos dels treballs pendents i ajustar la data de finalització, que mantenen que no serà més enllà de final d’any. Les obres en aquest tram del corredor mediterrani permetran la connexió amb la xarxa ferroviària europea. Mentre durarà el tall es mantindrà el servei alternatiu de transport de passatgers per carretera.