Infraestructures i serveis

Red Eléctrica mou peça

La companyia admet que el ramal de la MAT de la Selva no és l’única possibilitat per dotar de més energia el TAV i a la Costa Brava sud

Un dels dos traçats proposats passaria per Vilablareix, Fornells i Vilobí

El govern admet que té poc pes a l’hora d’incidir en la infraestructura

La companyia Red Eléctrica Española (REE) ha mogut peça i estudia dos altres traçats per reforçar la línia Vic-Bescanó de molt alta tensió (MAT) a les comarques gironines. Pels responsables de REE, el ramal de la Selva –entre Riudarenes i Santa Coloma de Farners– té dues alternatives, i s’han avingut a estudiar-les. “Una altra cosa és que siguin viables”, admeten fonts de la companyia.

A proposta de la Generalitat l’agost del 2020, ahir responsables del govern, d’Endesa, REE, l’Estat, la Diputació de Girona, el Consell Comarcal de la Selva i de diversos ajuntaments es van reunir de manera telemàtica en una sessió de la taula de treball sobre de les infraestructures necessàries per dotar de més subministrament elèctric la demarcació. Segons REE, que depèn del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, el tren d’alta velocitat (TAV) i la xarxa “inestable” de la comarca de la Selva –en paraules d’ahir de responsables d’Endesa– fan necessària una ampliació de la línia d’alta tensió.

L’oposició d’entitats del territori, com ara la plataforma No a la MAT Selva, i del Consell Comarcal, la Diputació i la Generalitat, ha permès que REE posi sobre la taula dos traçats a banda del ramal selvatà. L’un vindria des de Sant Celoni (Vallès Oriental), al sud, i l’altre, des del nord del país, des de la subestació de Bescanó (Gironès). En els dos casos, la línia desembocaria a la subestació de Riudarenes, per la qual l’Ajuntament va signar un conveni amb REE fa vuit anys.

L’opció nord aprofitaria infraestructures com ara l’autopista AP-7, i discorreria, entre altres municipis, per Vilablareix, Fornells de la Selva i Aiguaviva (Gironès) i Vilobí d’Onyar i Riudellots (Selva). Aquesta alternativa té alguns defectes com ara que envaeix les instal·lacions de l’aeroport Girona-Costa Brava, al terme de Vilobí, segons van exposar els directius de REE.

El 2006, en època del tripartit, la Generalitat havia descartat un recorregut de la línia de 400 kV per Vilablareix i municipis veïns perquè passava per nuclis habitats i tècnicament era menys viable.

L’alcaldessa de Vilobí d’Onyar (GMI), Cristina Mundet, va assistir a la reunió d’ahir. Considera que la infraestructura es farà pels dèficits d’energia detectats, però que ara les administracions locals han de preservar “el patrimoni cultural i paisatgístic”. Mundet reconeix que el fet que una hipotètica línia de molt alta tensió pugui passar per Vilobí li genera “intranquil·litat”. Té molts dubtes que la MAT sigui “l’única manera” de dur més energia allà on en falta.

L’alcalde de Riudarenes, Josep Pitu Solé (Junts), és escèptic sobre les alternatives del ramal selvatà. És partidari d’una alternativa “menys agressiva” i es queixa que no hi hagi sobre la taula una altra manera de pal·liar el dèficit de subministrament. Endesa va demanar la llicència a l’Ajuntament el novembre del 2019 per construir la subestació. La tramitació no va anar més enllà, i l’actual equip de govern, de Junts i Som Riudarenes, vol la derogació del projecte. El ramal inclou 37 torres de més de 70 metres d’alçada entre el poble i Santa Coloma.

Després de la videotrucada d’ahir, totes les parts implicades han acordat constituir una taula tècnica, menys nombrosa, que hauria de definir els avantatges i els defectes de les tres possibilitats i els detalls de l’obra. D’alguna manera, REE ha fet una selecció de les propostes que va plantejar el 2016 el Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya (COIEC) en un informe que havia estat encarregat pel govern.

Efectes del 155

Amb la futura taula tècnica de treball, la Generalitat vol reivindicar el seu paper a l’hora de planificar i tramitar les infraestructures elèctriques de transport que arran de l’aplicació del 155 han quedat dissoltes, segons informa l’agència ACN. Des del 2018 la Generalitat no disposa de competència en la tramitació d’aquestes infraestructures, ja que l’Estat va denunciar un conveni que tenia des de feia 30 anys amb el govern perquè assumís aquesta tasca. El director general d’Energia, Manel Torrent, reconeix que des de REE i Endesa se’ls escolta, però que “no tenen l’última paraula” i per tant, la posició del govern és “molt feble”.

Torrent va participar en la reunió d’ahir, igual que el delegat del govern, Pere Vila; el subdelegat del govern espanyol, Albert Bramon; el president del Consell Comarcal de la Selva, Salvador Balliu; José Ignacio Lallana (REE) i Francisco Vizcaíno i Isabel Buesa (Endesa), entre molts altres.

LES XIFRES

17
quilòmetres
faria el ramal de la MAT de la Selva, projectat per REE entre Riudarenes i Santa Coloma de Farners.
70
metres
d’alçada fan les torres de molt alta tensió que s’haurien de construir en el ramal de la Selva.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia