Més túnel subterrani per a la variant de les Preses
Carreteres ha estimat les al·legacions que ho proposen i millores als accessos
D’aquí a tres mesos hi haurà l’informe d’impacte ambiental i sortirà a licitació el constructiu
El túnel subterrani de la variant de les Preses s’allargarà més del mig quilòmetre previst en l’estudi de traçat. El director general de Carreteres, Xavier Flores, ha explicat que ho han recollit d’algunes de les al·legacions, del total de 72 que s’han presentat, moltes dels ajuntaments de les Preses i de la Vall d’en Bas. El túnel s’allargarà tant per la banda sud –en direcció a Bracons– per protegir uns habitatges propers a la boca prevista inicialment, com per la nord –direcció Olot–, fins al pas de la Torre.
El director general ha avançat que, en un màxim de deu dies, s’inclouran a l’estudi de traçat aquestes i altres modificacions –fonamentalment, en relació amb els giratoris dels accessos–, d’acord amb les estimacions fetes i que, en el termini màxim de tres mesos, el Departament de Medi Ambient enllestirà l’informe d’impacte ambiental.
Respecte a la petició en una al·legació de l’Ajuntament d’Olot perquè es respecti el traçat de la variant de la capital garrotxina a Codella, l’anomenat túnel de la Pinya, Flores només ha volgut afirmar l’evidència que els dos traçats tindran continuïtat. Segons ell, la variant presenca discorrerà en aquesta zona de la dreta del riu Fluvià i el traçat s’ha d’ajustar a les condicions que dictin l’ACA i el Departament de Medi Ambient.
Xavier Flores ha destacat que està en contacte permanent amb els alcaldes afectats i que hi ha un grau d’acord molt alt. “A vegades es posa més l’accent en les divergències, que són poques, que no pas en els acords, que són molts”, va indicar. Això no obstant, va recordar que, sigui com sigui, la carretera és de titularitat de la Generalitat i que no dubtaran a enllestir la resta de tràmits de la infraestructura i deixar-la a punt d’execució. Tot i que s’ha mostrat obert a aplicar solucions provisionals per al trànsit a les Preses i al vial Sant Jordi d’Olot, ha remarcat que la solució són les variants. “Tots som conscients de quina és la solució i que, per no malmetre un entorn d’alt valor, caldran més diners i més enginyeria”, ha indicat.
Respecte a les al·legacions del traçat est de la variant d’Olot, Flores ha dit que estaven en fase de resolució i no ha avançat quan se’enllestirien. Sí que s’ha manifestat convençut que es podran simultaniejar els treballs, quan arribi el moment.
LA XIFRA
Entra en servei la rotonda de Fares, que dona accés a Besalú, a la C-66
La rotonda de la recta de Fares de la C-66, al terme de Sant Ferriol, és la primera peça de la reforma d’aquesta carretera –entre Cornellà del Terri i Besalú– per la qual ja es pot circular. El giratori –que no està acabat del tot– permet l’accés a Besalú tant si vens d’Olot o Figueres com si vens de Serinyà, i també serveix per entrar i sortir de la planta d’àrids que hi ha al costat i anar a un camí veïnal. Fins ara, en aquest punt hi havia una intersecció per anar a Besalú per als procedents de Serinyà, amb un carril al centre per fer un gir a l’esquerra, que obligava a envair el carril contrari. D’altra banda, els vehicles procedents d’Olot o Figueres no podien girar a la dreta per dirigir-se a Besalú, i l’accés a la planta d’àrids es feia per un trencant propi, situat a poca distància. Aquesta rotonda forma part d’unes obres que, entre altres elements, inclouen dues rotondes al terme de Serinyà. Aquests dies, els treballs en aquests punts estan provocant llargues cues, ja que es dona pas alternatiu. A la variant de Banyoles de moment les obres se centren als accessos des de diverses carreteres i encara no afecten el tronc central. El projecte, pressupostat en 19,4 milions, abasta 13,5 km. Les obres s’haurien d’acabar a principis del 2022.
Iniciativa veïnal amb el suport del ple
El ple de les Preses va aprovar ahir per unanimitat una moció del grup veïnal constituït recentment per impulsar l’acceleració dels tràmits i la construcció de la variant. Les Preses 2020-30, de fet, agafa el relleu de l’associació que es va constituir per oposar-se a la construcció provisional de rotondes a la C-63 per no frenar la construcció de la variant. Al text, amb modificacions de l’alcaldia, es reclama el consens entre els ajuntaments implicats i la Generalitat i s’exigeix que s’eviti el trànsit de pas per l’interior del poble, mesures pal·liatives i una variant dimensionada a les necessitats de la comarca.