Sant Feliu de Guíxols
La grua tenia un preu
Una factura pendent de la grua municipal guixolenca acaba al ple per falta de pressupost i il·lustra l’alarma veïnal pel criteri massa rigorós
El nou contracte limita les retirades a 125 al mes, contra les 194 d’un novembre vall
La grua municipal de Sant Feliu, després d’uns mesos inactiva pel venciment del contracte, el juliol de l’any passat, va ressuscitar al quart mes, el novembre, amb 169 cotxes retirats i 25 més enganxats i prou. Una bona mitjana, d’entre 6 o 7 cotxes diaris, que va continuar al desembre i que va suscitar queixes en xarxes socials i veïnals per l’excés de zel. Les xifres, només del novembre, van arribar dijous al ple. En espera d’adjudicar el nou contracte per a tot aquest 2021, el govern local va contractar una empresa amb un preu fix per als primers 40 vehicles retirats i 68 euros per cada un dels addicionals. I la grua va anar fent, fins a la factura de 12.167,52 euros, que van aprovar només els grups del govern, TSF i el PSC.
Des de l’oposició, Pere Albó (MES) va criticar l’import, en comparació amb els 6.594 euros mensuals, de partida del nou contracte, amb una altra empresa, per tot aquest any. A més d’Albó, ERC i Guíxols des del Carrer també hi van votar en contra, per l’increment de preu i activitat. I Toni Carrion –de JxCat, que es va abstenir–, va preguntar per la partida de 107.000 euros prevista enguany, superior als 79.134 teòrics del preu base per 1.000 cotxes a l’any.
Ingressos variables limitats
El portaveu de l’equip de govern, Josep Saballs, va argumentar que el contracte tindrà aquest sostre, d’un màxim de 1.500 vehicles remunerats a l’any. La diferència de preu rau en aquest extra, que el regidor justifica perquè amb l’anterior model, de preu fix, no hi havia incentiu perquè el servei continués vigilant un cop exhaurit el nombre màxim.
De tota manera, sí que s’ha introduït un màxim teòric de 1.500 retirades anuals, perquè si s’extrapola a 12 mesos la mitjana del novembre –194 vehicles multats en 30 dies– sortirien 2.360 vehicles –860 més en tot un any–, i comptant que el servei sol actuar molt més en temporada d’estiu, carnaval, Setmana Santa i els diumenges de mercat.
Al novembre, més vall i en pandèmia, la grua va actuar bàsicament contra els veïns i en un context d’escassa arribada de forans per les restriccions de mobilitat. Tot plegat va motivar queixes, per la retirada de vehicles mal estacionats, potser també per la relaxació després de mesos sense grua, però amb moltes queixes per la pressa –tot just cinc o deu minuts– i casos com ara un vehicle estacionat amb la matrícula adient en una plaça de minusvàlid assignada però sense exhibir la targeta. Fonts de l’executiu local admeten haver rebut reclamacions i revisat casos “excessius”, i ho atribueixen també a la coincidència d’un nou cap de la Policia Local, Francesc Muñoz, a nous agents incorporats per cobrir baixes i ampliar plantilla, i al servei de grua provisional, que ja s’ha regularitzat.No hi ha dèficit per al consistori en els números, perquè de les 195 actuacions del desembre, teòricament els 12.167 euros del cost queden més que compensats pels 16.630 abonats com a taxa –sense comptar l’import de les multes–, però des del govern del consistori defensen l’equilibri entre la disciplina i l’ànim recaptatori.