Vilafranca del Penedès
L'estació de trens regionals del Penedès s'alenteix
El PSC reclama que el govern local (CiU) deixi de pressionar per l'emplaçament al centre perquè “retardaria” la seva construcció, al 2012
La Generalitat assumirà la gestió de la línia
L'estació de trens regionals d'alta velocitat de Vilafranca del Penedès que es va reclamar en la Declaració d'Olèrdola el 25 de gener del 2001, que recull el pla director territorial de l'Alt Penedès, que preveu el pla de transport de viatgers per al període 2008-2012 i també el pla especial d'infraestructures, va perdent gas. Aquest és el missatge que fa arribar aquests dies el PSC de la ciutat i la direcció de la federació dels socialistes al territori. El motiu, segons els socialistes, és la “passivitat” que manté el govern de CiU que “durant un any i mig” no ha fet cap pas per fer les gestions perquè el Ministeri de Foment iniciï els tràmits per a la seva construcció. Francisco Romero, el cap del PSC a la ciutat, considera que “mentre CiU continua insistint perquè l'estació es faci al centre, quan saben que tècnicament no és possible, els altres municipis fan les primeres gestions perquè es construeixin o s'habilitin les estacions i aquesta indefinició fa que la ciutat perdi oportunitats. El 2012 ens podem trobar que la de Vilafranca no sigui una de les primeres estacions que obri i això no només afecta la ciutat sinó tot el Penedès”.
El pla de transport de viatgers per al període 2008-2012 preveu la creació de 5 línies de trens regionals aprofitant el traçat de la línia de tren d'alta velocitat. Aquestes línies permetran enllaçar les 8 estacions que es repartiran entre Figueres, Girona, Barcelona, Vilafranca del Penedès, Tarragona, l'Aldea i Lleida, fins ara connectades per serveis convencionals de trens regionals. Aquests nous serveis en alta velocitat –els combois directes i semidirectes viatjaran a 220 quilometres per hora– faran que es redueixi més de la meitat el temps del trajecte respecte d'ara. Les 5 línies estaran gestionades per la Generalitat, tal com marca el conveni de traspassos ferroviaris.
El govern vol alternatives
El portaveu del govern local (CiU), Aureli Ruiz, va reconèixer ahir que en aquests últims mesos no s'ha pressionat sobre la construcció de la nova estació de regionals però va apuntar que Vilafranca ara té altres projectes “més urgents” com la construcció de la nova estació del centre. Ruiz va recordar que el ple de Vilafranca es va manifestar el febrer del 2008 a favor de la construcció de l'estació de regionals al centre amb els vots de CiU, la CUP, el PP i ERC. El PSC hi va votar en contra i ICV es va abstenir perquè considerava que no tenia prou informació tècnica de la petició. El portaveu del govern vilafranquí considera que “CiU mai s'ha oposat a la construcció de l'estació però que es demanen alternatives que encara no s'han presentat”. “Volem un projecte consensuat”. La moció a la qual feia referència Ruiz es va aprovar quan era alcalde Marcel Esteve i Romero era el regidor d'Urbanisme. Ruiz considera que “el pla de viatgers no deixa tan clar que Vilafranca tingui una estació sinó que es faria en funció d'un volum d'usuaris” i que intueix que la decisió de fer l'estació no depèn de la posició del govern –tots els tràmits de reserva de sòl i les expropiacions ja estan fetes–, “sinó de la situació de crisi que hi ha actualment que farà alentir totes les inversions. Dubto, sincerament, que les estacions estiguin fetes el 2012”, conclou.
Ahir la zona on Foment preveu fer l'estació estava tancada i només es veien trens a les vies mortes de la base de muntatge del TAV que es va construir. L'estació estaria a tocar i també l'àrea de serveis amb un centre comercial i un parc d'oficines que va preveure el PSC.
La “credibilitat” de Romero, en dubte pels veïns
El portaveu dels veïns afectats pel pas del TAV a Vilafranca, Josep Anton Doblas, es va mostrar ahir molt crític amb l'anunci de la reunió que fa dies va mantenir el cap de l'oposició a l'Ajuntament, Francisco Romero (PSC), amb el president d'Adif. Segons Doblas, “la ciutadania només reconeixerà o donarà credibilitat a una visita d'Adif en què hi hagi la presència de l'alcalde, Pere Regull (CiU), i vagi acompanyat de la resta de partits, si és que les reunions es fan amb la intenció de sumar”. Doblas va explicar que l'anterior govern –en què Romero era el regidor d'Urbanisme– sabia dels “incompliments” d'Adif i va ser “feble” en no fer aturar les obres. El portaveu veïnal afegeix, en una nota, que la promesa que ha fet Romero en què assegura que el PSC treballarà a Madrid per aconseguir fons per solucionar els problemes dels veïns no és “creïble” si els que ho han de fer són els mateixos diputats que fa un any van entrevistar-se amb els veïns i els van dir que “tot era correcte”.