Els municipis perdran 14,1 milions d’IBI dels peatges
Els pobles afectats per la gratuïtat de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33 deixaran de cobrar l’impost, que impactarà als seus pressupostos
Reclamen compensacions per evitar el sotrac econòmic
La propera finalització de les concessions d’autopistes provocarà una pèrdua d’ingressos a diversos municipis catalans que ingressaven en conjunt 14,1 milions d’euros en concepte d’IBI. El 31 d’agost que ve està previst que s’aixequin les barreres de l’AP-7, entre Tarragona i la Jonquera; el tram català de l’AP-2, entre el Vendrell i el límit territorial amb Aragó; la C-32 al Maresme, entre Montgat i Blanes, i la C-33, entre Barcelona i Montmeló. És per això que els alcaldes reclamen solucions per evitar el sotrac.
A les comarques gironines, la fi de la concessió de l’AP-7 suposarà que els 27 municipis per on passa l’autopista deixin de cobrar 3,75 milions d’euros en concepte d’IBI. Entre els més afectats, hi ha Sant Julià de Ramis, al Gironès, on l’any passat aquests ingressos van ser de 367.650,41 euros. L’IBI que Abertis va pagar l’any passat a l’Ajuntament de Bàscara, a l’Alt Empordà, va pujar a 268.690,21 euros, mentre que Sils, a la Selva, perdrà anualment 286.861,74 euros dels 5,6 milions que té de pressupost municipal, i Fogars de la Selva, 301.573.
Al tram de l’AP-7 que passa per comarques com les del Vallès, el Baix Llobregat i el Penedès, Acesa deixarà de pagar uns 2,8 milions d’euros als municipis. Al Vallès Oriental, Sant Celoni serà un dels més afectats, amb 470.790 euros que ja no percebrà a partir de l’any que ve, juntament amb Llinars del Vallès, que en deixarà de rebre 260.663, o la Roca del Vallès, on hi ha un dels principals peatges, que en deixarà d’ingressar 256.148. A més, algunes d’aquestes localitats també rebien un import extra si hi tenien situada una àrea de servei, com ara Llinars del Vallès.
Pel que fa als municipis de la C-33, l’Ajuntament que deixarà de percebre un import més elevat és el de Montcada i Reixac, concretament 133.584 euros pels seus 5 quilòmetres de tram, a més de 16.246 euros per l’àrea de servei situada al terme municipal. En total, són sis localitats que, sumades, deixaran de cobrar 350.439,42 euros a l’any.
Els 27 municipis de les comarques tarragonines per on passen l’AP-2 i l’AP-7 deixaran de percebre 3,14 milions d’euros corresponents a l’IBI a partir del 2022. En termes absoluts, la ciutat de Tarragona és la que més diners deixarà d’ingressar perquè és la que suma més quilòmetres d’autopista. En concret, cobra 533.000 euros anuals, l’equivalent a un 0,3% del pressupost. Al Vendrell, al Baix Penedès, li corresponen 306.000 euros, un import que suposa el 0,5% dels ingressos municipals. L’impacte més gran, però, el rebran municipis petits que tenen llargs trams llargs d’autopista. És el cas de Vila-rodona, un municipi de l’Alt Camp amb 1.300 habitants on l’Ajuntament deixarà de rebre 174.000 euros pels 8,2 quilòmetres de l’AP-2 que creuen el terme, cosa que suposa el 9,2% del pressupost anual.
Al Maresme, el pas de l’autopista per la C-32 genera un impacte de 2,9 milions en IBI. Entre els municipis més afectats hi ha Mataró (377.000 euros), Arenys de Mar (368.000 euros), Palafolls (277.000 euros), Sant Pol de Mar (276.000 euros) o Calella (224.000 euros).
Els setze municipis de les comarques de Lleida per on passa l’AP-2 deixaran d’ingressar en total 1,3 milions d’euros anuals en concepte d’IBI amb l’aixecament del peatge de l’autopista. Les poblacions lleidatanes més afectades seran l’Albi i Castelldans, a les Garrigues, que deixaran de percebre cada any d’IBI per l’AP-2 uns 159.000 i 157.000 euros, quantitats que suposen un 10% i un 15% del seu pressupost municipal, respectivament.