Contaminar sortirà a pagar
L’impost català del CO2 preveu recaptar 67,3 milions aquest any
2,31 milions de vehicles hauran d’abonar-lo
Dissabte es publica el cens provisional i s’haurà de fer efectiu a partir del setembre
El nou impost català sobre les emissions de diòxid de carboni (CO2) dels vehicles de tracció mecànica, que començarà a recaptar la Generalitat aquest any, preveu uns ingressos de 67,3 milions en el primer exercici i de 145 l’any vinent, quan està previst que les condicions siguin més estrictes. Aquest any es gravaran cotxes de fins a 9 places i motos que emetin més de 120 grams de CO2 per quilòmetre i furgonetes de fins a 3,5 tones amb emissions per sobre de 160 grams per quilòmetre recorregut. Aquesta dada apareix a la fitxa tècnica dels vehicles fabricats a partir del novembre del 2015. Per als que siguin més antics, la Generalitat ha inclòs una fórmula dissenyada pel Barcelona Supercomputing Center per calcular les emissions, que té en compte variables tècniques com ara el combustible, la cilindrada, la potència del motor, el pes o l’antiguitat.
L’Agència Tributària de Catalunya ha posat a disposició dels usuaris un simulador que permet obtenir l’import anual que correspon a cada vehicle segons les seves emissions oficials de CO2. En el cas dels cotxes, els imports a pagar oscil·len entre els 8,8 euros de mitjana per als que emetin entre 120 i 140 grams de CO2 per quilòmetre i els 96,1 euros dels que facin emissions per sobre dels 200 grams per quilòmetre. La mitjana de l’impost és de 35,1 euros, tot i que la franja més important de contribuents propietaris de cotxes haurà de pagar uns 22 euros aquest any.
En el cas de les motos, les xifres són lleugerament inferiors, amb una quota global mitjana de 26,4 euros. En el cas de les furgonetes hi ha una sola franja de tributació, que és la de més de 160 grams de CO2 per quilòmetres amb una quota mitjana de 21,5 euros. Segons els càlculs fets pel Departament d’Economia, es gravarà 2,31 milions de vehicles del total de 4,85 que figuren al cens. Això vol dir que 1,79 milions de titulars de vehicles hauran d’abonar l’impost en aquest primer exercici.
Mecanisme a punt
L’ATC ja ho té tot a punt per començar la tramitació de l’impost. A partir de dissabte i fins al 15 de maig els contribuents podran consultar i revisar les dades sobre el titular i les característiques del vehicle, a més de la quota a pagar, que l’agència farà públiques a la seu electrònica de l’ATC mitjançant un padró provisional. També podran presentar-hi al·legacions fins al 4 de juny en el cas que les dades recollides no siguin correctes. A partir de l’1 de setembre, l’ATC farà públic el padró definitiu i s’iniciarà el període de pagament a través de la mateixa seu electrònica. D’acord amb la llei, si es domicilia el pagament i se subscriuen les notificacions electròniques es pot gaudir d’una bonificació del 2%. També hi haurà bonificacions, en aquest cas del 100%, per als vehicles amb matrícula històrica i per a tots aquells que tinguin un mínim de 30 anys d’antiguitat, que s’hagin deixat de fabricar i que tinguin un certificat que hagi estat validat per la Federació Catalana de Vehicles Històrics.
L’accés tant al padró provisional com al definitiu, el podran fer els titular de tots els vehicles mitjançant un certificat digital o l’idCat Mòbil del titular del vehicle o del seu representant legal. També alternativament es podrà accedir a les dades, indicant el NIF del titular del vehicle, la matrícula i la paraula de pas rebuda al número mòbil de contacte.
Quatre anys tard
El tribut va ser creat per la llei 5/2017 de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, aprovada el 28 de març del 2017. Posteriorment, la regulació es va incorporar a la llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic. Tres mesos més tard, el govern espanyol va interposar un recurs d’inconstitucionalitat contra diversos preceptes de la llei, un fet que va suposar la suspensió de l’impost des de l’endemà que el TC l’admetés a tràmit, el 29 de novembre del 2017, i fins al 21 de març del 2018. El 20 de juny del 2019 el Tribunal Constitucional va desestimar el recurs a través d’una sentència que reconeixia la constitucionalitat de l’impost. Finalment, el 23 de desembre del 2019, el Parlament va aprovar una modificació de la llei del canvi climàtic, que introduïa alguns canvis en l’impost, com ara la meritació el 31 de desembre de cada any. Inicialment, el tribut s’havia de començar a liquidar l’any 2020 per als cotxes i furgonetes i el 2021 s’hi afegirien les motocicletes, però la pandèmia en va fer endarrerir l’aplicació un any. Així, el 30 de setembre del 2020, el govern va aprovar el decret llei 33/2020 amb mesures fiscals per pal·liar els efectes de la Covid-19 a Catalunya, que deixava sense efecte l’exercici 2019 que obligava a tributar turismes i furgonetes i modificava el calendari de publicació dels padrons provisionals i definitius d’aquest tribut.
Fiscalitat verda
Es tracta d’un impost finalista. Els fons recaptats es destinaran íntegrament a nodrir el Fons Climàtic i el Fons del Patrimoni Natural i la Biodiversitat per subvencionar el desenvolupament d’energies renovables i altres projectes que fomentin la sostenibilitat.
El Fons climàtic servirà per dur a terme actuacions davant l’emergència climàtica en l’àmbit de l’adaptació i la mitigació, mentre que el Fons de Patrimoni Natural servirà per finançar les accions recollides en l’Estratègia Catalana pel Patrimoni Natural i Biodiversitat i per donar resposta al dèficit de finançament de les polítiques de gestió del medi natural a Catalunya.
El transport per carretera provoca més emissions
El transport és el responsable d’un 29% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle, una xifra superada només per les emissions que provoca la indústria. En el cas del transport, un 90% de les emissions provenen del transport per carretera. És per això que la secretària d’Hisenda, Marta Espasa, destaca la importància de l’impost, que servirà, al seu parer, per crear consciència ambiental a l’hora d’adquirir un cotxe nou. “Aquest impost pot ajudar a internalitzar les externalitats negatives que genera la contaminació atmosfèrica dels vehicles, que són una de les principals causants del canvi climàtic que afecta avui dia Catalunya i tot el món”, manté.