L’Àrea Metropolitana serà un exemple per a les noves zones de baixes emissions
Edita una guia pràctica per ajudar a la implantació d’aquests espais a tot l’Estat
Les ciutats de més de 50.000 habitants hauran de tenir ZBE abans del 2023
L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha elaborat una guia pràctica per a la implantació de zones de baixes emissions (ZBE), que restringeixen la circulació dels vehicles més contaminants. El document, que es va presentar ahir a la seu de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) a Madrid, vol promoure la creació d’aquestes zones a partir de l’experiència de la de l’interior de les rondes de Barcelona, que s’ha convertit en la més gran del sud d’Europa amb una superfície de 95 km². La guia exposa el procediment tècnic per implantar una ZBE.
La nova llei de canvi climàtic i transició energètica de l’Estat obliga a crear ZBE urbanes a totes les ciutats de més de 50.000 habitants per millorar la qualitat de l’aire. En el conjunt de l’Estat són 149 municipis, mentre que a Catalunya n’hi ha 23. D’aquests, Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i Cornellà formen part de la ZBE Rondes, mentre que Sant Cugat del Vallès ha posat en marxa la seva pròpia zona. Els municipis que hagin d’implantar-les podran sol·licitar ajuts procedents dels fons europeus Next Generation.
El vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, va explicar durant la presentació de la guia que el model és “extrapolable a qualsevol urbs de mida gran i mitjana” i es va oferir a compartir l’experiència tècnica amb els municipis que hi estiguin interessats. “Cal treballar per arribar a la neutralitat climàtica, i un 30% de la contaminació prové dels vehicles privats”, va indicar. Durant la seva exposició va explicar que la ZBE Rondes ha servit per reduir més d’un 50% el nombre de vehicles que circulen sense etiqueta ambiental, ha contribuït a la renovació del parc de vehicles i ha provocat la retirada de fins a 80.000 cotxes i motos sense etiqueta ambiental. La guia pràctica exposa el model d’ordenança per a la posada en funcionament de la ZBE, el sistema d’etiquetes de la DGT, el control automàtic d’accés mitjançant els sistemes tecnològics de lectura de matrícules i la senyalització comuna, que ha estat assumida per la DGT per implantar-la a totes les ZBE de l’Estat que es vagin creant.