Barcelona a prop, Girona no tant
El col·lapse en períodes de vacances és mínim a la comarca però persisteix en el tram de C-65 cap a Llagostera, Cassà i Girona, també en el dia a dia
Les cambres i els municipis coincideixen que hi calen inversions
L’anella viària de les Gavarres fa anys que és al calaix. La manca de recursos de la Generalitat ja va fer que es donés per bona la connexió per autovia entre la Costa Brava Centre i Girona a través de l’A-2 desdoblada a partir de Vidreres, però amb un excés de 17 quilòmetres –34 anant i tornant– que a la pràctica pocs trien. En hores vall, la C-65 entre Llagostera, Cassà, Llambilles i Quart garanteix la connexió, però hi persisteixen retencions en hores punta, que s’agreugen els dies festius, i la sinistralitat –amb accidents mortals periòdics–. Els municipis afectats i les tres cambres de comerç gironines, en nom de les organitzacions empresarials, sostenen que cal invertir-hi.
Des de la Cambra de Comerç de Palamós, el seu president, Pol Fages, destaca els factors positius, com ara que “el desdoblament comarcal ha servit per teixir una nova àrea metropolitana” a la demarcació, amb relacions socials, l’arribada de noves empreses i la consolidació de la connexió de mercaderies entre el port de Palamós i l’AP-7, però admet alhora que la interconnexió amb Girona és l’assignatura pendent. I el vocal d’infraestructures de la Cambra de Girona, Àlex Gilabert, reconeix que “va ser una millora positiva, però pensada a Barcelona”, i prescriu millores “sobretot a Llambilles i Cassà”, també en la ruta de connexió amb l’aeroport. Gilabert avança que el mes vinent tindran enllestit un estudi de propostes pensant en l’alliberament de peatges a l’AP-7, amb una sortida més directa cap a Blanes i Tordera –on també reclamen allargar la C-32– i un accés nou a Medinyà cap a Colomers, Verges i Torroella.
El president de la Cambra de Sant Feliu, Eduard Bosch, creu que el desdoblament fins a Maçanet va ser una bona notícia, encara que és “insuficient” per absorbir els fluxos en períodes de vacances, i cal resoldre els “colls d’ampolla diaris actuals” des de la costa del Baix Empordà fins a Girona.
Els alcaldes coincideixen
En termes similars es manifesten diversos alcaldes de la zona. Pel de Palafrugell, Josep Piferrer (ERC), la finalització de l’autovia ha permès plantejar-se moure’s a l’estiu dins la mateixa comarca: “Fa trenta anys semblava impossible anar de Palafrugell a Palamós segons quin dia, i ara no hi ha cap mena de problema.” I també destaca que el traçat actual ha fet caure el nombre d’accidents greus, ja que abans les topades frontals eren una xacra en què hi van perdre la vida dues persones properes, precisament mentre es completaven les obres del darrer tram desdoblat. I per això recorda que el problema persisteix entre Llagostera i Girona, igual que el seu homòleg guixolenc, Carles Motas (Tots per Sant Feliu), que admet que s’ha facilitat l’arribada de visitants però persisteixen els “embussos diaris i per qüestions laborals”, de manera que reclama “continuïtat” en les inversions. Des de Palamós, Lluís Puig (ERC), també creu que s’ha provat que el desdoblament comarcal era “necessari”, però veu “punts negres”en les connexions amb Girona i l’aeroport.
L’alcalde de Cassà, Robert Mundet (JxCat), expressa que cal trobar una “solució, i potser no desdoblar” però sí treure obstacles al pas pel semàfor de Llambilles o ampliar capacitat i eliminar rotondes al municipi. I amb un estudi de mobilitat supramunicipal que també prevegi un reforç del transport públic.