L’acord per l’ampliació de l’aeroport del Prat inclou la connexió en alta velocitat amb Girona i Reus
Les instal·lació continuarà funcionant amb dues pistes segregades i amb més de 80 operacions per hora
La trobada s’ha celebrat abans de la cimera bilateral entre els dos executius
El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, s’han reunit aquest dilluns a la seu del ministeri per tractar l’ampliació de l’aeroport del Prat, segons ha avançat ElDiario.es i ha confirmat l’ACN.
La trobada, que no constava en l’agenda oficial del vicepresident, s’ha celebrat abans de la bilateral que mantenen aquesta tarda els dos executius a la capital espanyola i també ha comptat amb la participació d’Aena, Maurici Lucena; i la nova secretària d’Estat de Transport i expresidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera. De moment, no han transcendit detalls de la reunió ni si s’ha avançat en un possible acord.
L’acord per l’ampliació de l’aeroport del Prat inclou la connexió en alta velocitat amb els aeroports de Girona i Reus amb l’objectiu que actuïn com a infraestructures complementàries i puguin descongestionar el Prat. Les dues estacions uniran els dos aeroports amb Barcelona en mitja hora abans del 2026. Aquesta era una de les demandes que havia expressat la Generalitat en el debat sobre l’ampliació de la infraestructura, que suposarà una inversió de 1.700 milions d’euros entre els anys 2022 i 2031. Un altre dels compromisos tancats per part d’Aena és que el Prat continuï operant amb pistes segregades i que ho faci més de 80 operacions per hora sense arribar al límit dels 90.
D’aquesta manera, es continuarà utilitzant la pista llarga pels aterratges i la pista, que ara és curta, pels enlairaments. L’ampliació del camp de vol requerirà que aquesta darrera s’allargui per donar cabuda als aparells que cobreixen rutes transoceàniques, tot i que no s’ha concretat si serà en 500 metres, tal com proposa Aena. L’allargament de la pista també inclouria la construcció d’una terminal satèl·lit adreçada principalment als vols de llarg radi.
D’altra banda, superar les 80 operacions per hora ha de servir perquè els vols puguin mantenir la seva puntualitat i amb capacitat per als vols intercontinentals, quan l’activitat recuperi els nivells anteriors a la pandèmia.
El projecte d’ampliació de l’Aeroport del Prat, però, està subjecte al vistiplau de la Comissió Europea, ja que el projecte implica la invasió d’una zona protegida mediambientalment i s’hauran d’establir unes compensacions. De fet, la Generalitat ha avisat que no validarà cap proposta d’Aena que no sigui avalada prèviament per les autoritats comunitàries. En aquest sentit, el gestor aeroportuari haurà de redactar un nou Pla Director amb criteris mediambientals.
La nova ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, considera que no es pot renunciar a l’ampliació de l’aeroport del Prat perquè suposa “un motor de desenvolupament econòmic” i es comprometia a ser “garant” d’una reforma exemplar. A més, ha garantit que es tindria una “cura exquisida” amb les qüestions mediambientals.
Segons ha informat la ministra de Política Territorial i Funció Pública, Isabel Rodríguez en la roda de premsa posterior a la cimera bilateral, l’acord per a l’ampliació de l’aeroport suposarà la creació de 83.000 llocs de treball directes i 365.000 en total, amb una inversió per a les obres suposarà una inversió de 1.700 milions d’euros, que seran incloses en el DORA, que el Consell de Ministres té previst aprovar al setembre. Amb aquesta ampliació, es garanteix la connexió del Prat amb els aeroports de Reus i Girona a través de l’AVE.
L’acord arriba després de mesos de debat des que el president d’Aena, Maurici Lucena, demanés a la Generalitat que es pronunciés aquest estiu si apostava no per a l’ampliació de la infraestructura, amb l’objectiu de convertir-lo en un ’hub’ intercontinental i millorar les connexions directes amb les principals capitals del planeta. La proposta, però, suposa la invasió d’un espai protegit mediambientalment, que Aena haurà de compensar.