Medi ambient

Greenpeace critica la incoherència climàtica dels governs espanyol i català

L’entitat respon Puigneró que cap aeroport és verd

DEPANA avisa que la CE no ho permetrà si abans no es reparen els danys pendents al Delta

Greenpeace ha criticat la “incoherència climàtica” dels governs espanyol i català després de l’acord per ampliar l’aeroport del Prat. A més, el responsable de Mobilització de l’organització, Adrián Fernández, ha respost al vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, que “cap aeroport és verd” ja que el sector aeri depèn completament de combustibles fòssils. Fernández ha dit que mentre els dos governs “presumeixen” de la voluntat de lluitar contra l’emergència climàtica, acorden ampliar aeroports que incrementen les emissions. L’organització ha afegit que l’acord d’aquest dilluns no concreta els detalls sobre els treballs a fer ni els impactes sobre els espais protegís. Segons Greenpeace, es tracta d’un “atac mediambiental”.

L’organització ha denunciat també la manca de compromís amb el clima i el medi ambient mostrada per les dues administracions. En concret, ha afirmat que els 1.700 milions per a una infraestructura que potencia l’ús de combustibles fòssils i els 1.600 per ampliar també l’aeroport de Barajas demostren la falta de compromís del govern espanyol en el desenvolupament d’un model de transport net i eficient.

Avís de DEPANA

DEPANA (Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural) s’ha mostrat escèptica davant l’acord de la Generalitat i l’Estat per ampliar l’aeroport del Prat. En un comunicat, adverteix que l’expansió de les instal·lacions estarà condicionada al vistiplau de la Comissió Europea, que, al seu torn, està pendent que es reparin els danys causats al Delta del Llobregat arran de la darrera ampliació de l’aeroport. DEPANA recorda la carta que la CE va enviar a les administracions al febrer, avisant de l’inici d’un procés d’infracció per no haver compensat l’afectació de les últimes obres. A parer de DEPANA, Aena ha buscat ara el suport del Govern a corre-cuita per lluir consens davant Europa per defensar la necessitat de tornar a ampliar l’aeroport.

L’entitat considera que l’acord d’aquest dilluns entre el Govern i la Moncloa s’ha signat “amb nocturnitat i traïdoria”, però matisa que l’entesa no ha suposat una “victòria” completa per a Aena. En aquest sentit, recalca que la carta de la CE del passat mes de febrer va provocar el “pànic” del gestor aeroportuari per l’afectació que l’advertiment podria tenir en el projecte d’expansió de l’aeroport.

Així, apunta l’entitat, Aena “va activar tota l’acció mediàtica” per aconseguir una unanimitat que “pressionés” les institucions europees i que aquestes fessin marxa enrere amb la carta d’advertiments. A parer de DEPANA, ara Aena ha buscat un “acord de mínims” amb la Generalitat per demostrar que hi ha consens territorial i poder “salvar els mobles” davant d’Europa.

L’entitat ecologista insisteix, però, que la CE té oberts dos processos d’infracció vinculats a l’aeroport i l’afectació a espais naturals i, un cop es tanquin, serà quan es pronunciarà sobre la nova ampliació de les instal·lacions del Prat.

En aquest sentit, DEPANA recorda la investigació sobre la construcció dels aparcaments de la T1, tot acusant Aena d’haver actuat de forma “prepotent” per haver “afectat greument” un corredor biològic. Segons l’entitat, la CE podria dur la construcció d’aquests aparcaments als tribunals per haver vulnerat la Directiva Europea sobre els Hàbitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.