El ‘hub’ al Prat fa impossible la concòrdia al govern de Colau
L’alcaldessa de Barcelona exigeix als presidents Aragonès i Sánchez que rectifiquin un projecte “basat en la cultura del «pelotazo»”
La socialista Laia Bonet qualifica l’acord de “molt bona notícia”
Comuns i socialistes tenen dos models de creixement econòmic diferents, enfrontats, i ahir aquesta estratègia divergent va quedar clara en les reaccions dels socis de govern de Barcelona a l’acord per a l’ampliació de l’aeroport del Prat, unes diferències que suposen un míssil a la línia de flotació de la precària estabilitat del pacte entre Ada Colau i Jaume Collboni.
Les reaccions d’Ada Colau i la tercera tinenta d’alcaldia, la socialista Laia Bonet, són la nit i el dia. Visiblement molesta, l’alcaldessa Colau va assegurar que el projecte “és una gran mentida d’Aena, que diu que fomentarà l’economia”, mentre que Laia Bonet va assegurar que convertir el Prat en un hub és gairebé una obligació per “la necessitat que tenim de diversificar l’economia de la ciutat”.
Les diferències d’estratègia entre els socis de govern ja van sortir a la llum quan el debat de l’ampliació de l’aeroport va saltar al primer pla del debat públic. Després va semblar que el discurs dels comuns es reconduïa quan es va crear la taula catalana per debatre la qüestió, però ahir les diferències van tornar a esclatar com focs d’artifici d’estiu.
Colau va aprofitar el seu compromís amb la taula de diàleg per atacar l’acord anunciat dilluns. Com ja havia fet aquell mateix dia la tinenta d’alcaldia Janet Sanz, l’alcaldessa va posar el punt de mira de la crítica en la forma de l’acord, anunciat un dia d’agost a la tarda, a Madrid, “d’esquena a la ciutadania”. Al seu parer, aquesta manera de procedir trenca la dinàmica que s’havia obert amb la taula de debat catalana. “L’acord suposa una decepció profunda perquè no defensa la taula institucional catalana per debatre sobre el model d’infraestructures”, va dir Colau, que va insistir a lamentar “el trencament del consens”.
El següent punt de crítica, com també havia fet Sanz, va ser el conseller i vicepresident del govern, Jordi Puigneró, a qui va donar categoria de “portaveu d’Aena”. El criteri dels comuns és que el govern català ha assumit com a propi el model d’ampliació que defensa l’ens estatal que gestiona els aeroports, sobre el qual l’alcaldessa de Barcelona té una opinió nefasta. “És una gran mentida el que diu Aena, que l’ampliació es fa per fomentar l’economia de la ciutat”, va dir Colau.
En canvi, la socialista Laia Bonet va ser molt clara: “Necessitem que l’aeroport creixi per poder atendre les necessitats que requereix una ciutat que volem que faci una aposta important per diversificar la seva economia.” Segons la regidora, el fet que l’aeroport funcioni com un hub intercontinental facilita el contacte de Barcelona amb altres ciutats del món “on hi ha les seus d’empreses del sector tecnològic, digital, científic...”, i només així es podrà fer realitat aquesta diversificació de l’economia.
Laia Bonet també va defensar l’acord entre l’Estat i la Generalitat, perquè suposa que hi ha “dues administracions compromeses a trobar una solució” i, al seu parer, aquesta solució implica un respecte al medi ambient i a l’entorn natural de l’aeroport. Tant és així que Bonet va assegurar que farà un “hub de sostenibilitat”.
Colau opina tot el contrari. Creu i sosté que l’acord es basa en “l’economia del pelotazo”, i va advertir que els problemes del canvi climàtic són de “present” i que necessiten una solució ara. Per aquest motiu, es va dirigir als presidents Pedro Sánchez i Pere Aragonès perquè modifiquin l’acord. “Exigeixo que rectifiquin”, va dir l’alcaldessa.