La reforma de la variant de Banyoles, fins l’any que ve
Retoquen el projecte del tronc central per fer-hi canvis tècnics
Les obres es faran entre el gener i la tardor i tindran un sobrecost d’entre un i dos milions
La reforma de la C-66 entre la rotonda d’Haribo, a Cornellà del Terri, i les coves de Serinyà (tram conegut com la variant de Banyoles) no estarà enllestida fins al setembre o octubre de l’any que ve i costarà entre un i dos milions d’euros més dels previstos. La previsió inicial era que la nova variant entrés en servei a finals d’aquest any, però la pandèmia ho havia fet retardar fins a la primavera que ve, una fita que tampoc es complirà.
Els enllaços, a punt
Sí que estan gairebé enllestides les obres de les entrades i sortides a la C-66 (els enllaços) per les carreteres que connecten amb Banyoles i el terme de Fontcoberta (per Melianta i la carretera de Vilavenut). A finals d’estiu ja es donaran per acabades, si es compleixen les previsions. Segons els plans inicials, tot seguit s’havia d’abordar el gruix dels treballs, al tronc central. El projecte, però, s’està refent perquè s’ha determinat que cal introduir-hi una sèrie de millores tècniques que en cap cas afectaran ni el traçat ni els aspectes principals de l’obra.
Cost addicional
Fins que no es disposi del nou projecte –a finals d’any o a principis del que ve– no hi podran entrar les màquines ni se sabrà exactament el cost addicional que hi haurà, tot i que ahir el director general d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat, Xavier Flores, va avançar que serà d’entre un i dos milions d’euros. Aquesta quantitat s’haurà d’afegir als 13,3 milions de la licitació, dels quals 10,5 corresponen a les obres al tronc central.
Molèsties per al trànsit
El que s’ha estat fent fins ara a la variant no ha implicat problemes de trànsit importants. Sí que n’hi pot haver a partir del gener, quan s’abordi el tronc central. Flores, que va comparèixer davant dels mitjans de comunicació en companyia de l’alcalde, Miquel Noguer, va indicar que es procurarà minimitzar les molèsties i que ara es té l’experiència dels problemes registrats entre Besalú i Serinyà durant la recent reforma d’aquell tram de la C-66, les retencions de la qual havien provocat moltes queixes d’usuaris. “N’hem après”, va assegurar.
Dos i tres carrils
Aquestes obres són la versió econòmica del desdoblament (autovia) que la Generalitat havia planejat en època del tripartit entre Besalú i Cornellà, per convertir en via ràpida la connexió entre Olot i Girona. La crisi econòmica del 2008 ho va frenar.
La variant de Banyoles fa 8,5 km de llargada. En el projecte s’insisteix de manera especial en les mesures de seguretat, aixecant unes barreres a la mitjana (per evitar els xocs frontals), fent més llargues les vies d’acceleració per entrar-hi des d’altres carreteres i unes rotondes en aquests accessos i, sobretot, ampliant la calçada a tres carrils, de manera alternativa en un sentit i un altre, a fi que es puguin fer avançaments sense envair el carril contrari. Hi haurà dos trams de tercer carril en sentit Besalú i dos en sentit Girona. A l’extrem de la variant de la banda de Cornellà del Terri (a l’altura de la fàbrica Haribo) s’hi construiran uns apartadors d’emergència, i a l’altra punta, la variant quedarà connectada a la gran rotonda, ja acabada (forma part de la reforma del tram Serinyà-Besalú), des de la qual es pot seguir cap a la Garrotxa o cap a la banda nord de Banyoles. També s’aplicarà un paviment més adherent i menys sorollós.
LES XIFRES
Demà obriran el carrer Llibertat
Aquests dies el trànsit a Banyoles és complicat perquè, d’una banda, s’està reasfaltant l’avinguda de la Farga i l’accés a la ciutat per aquesta zona està tancat, i de l’altra, perquè es fan obres al carrer Llibertat (antiga travessera), per on tampoc es pot circular. Aquests dos entrebancs tenen els dies comptats. Ahir, l’Ajuntament va anunciar que el carrer Llibertat s’obrirà aquest divendres, i es posarà fi així a unes obres que van començar al febrer i que s’han executat en tres fases. Pressupostat en 445.000 euros, ha consistit en la construcció de nous col·lectors de desguàs i sanejament (fins ara hi havia un sol col·lector per a les aigües de pluja i les brutes), noves escomeses per als habitatges, connexions als edificis de la zona de Cal General i nous embornals. També s’ha posat un sobreeixidor d’emergència en el punt on convergeixen els nous col·lectors amb el rec Major i el rec de la Figuera d’en Xo, que en aquesta zona estan soterrats, s’ha renovat la xarxa d’abastament d’aigua i s’ha soterrat el cablejat elèctric.