L’aeroport de Girona es connectarà a l’estació del TAV amb una passarel·la
Adif haurà de construir un nou ramal de vies allunyat del traçat actual per acostar-se a l’equipament aeroportuari
La de Reus s’unirà amb autobusos
El projecte amb què treballa Adif per a la nova estació del TAV a l’aeroport Girona - Costa Brava preveu una passarel·la elevada que servirà per connectar les dues infraestructures. La proximitat de grans infraestructures com ara el CIM la Selva o el pas de l’AP-7 no permet que, a diferència del que seria òptim, aeroport i estació siguin contigües. Amb l’objectiu d’acostar tant com es pugui el TAV a l’aeroport, caldrà fer un nou ramal de vies d’uns 500 metres que s’allunyarà del traçat actual. És en aquest ramal on se situarà l’estació, que, tot i així, quedarà allunyada de la infraestructura aeroportuària. Per solucionar-ho es projecta aquesta passarel·la elevada perquè els viatgers puguin realitzar una connexió interna a peu de manera segura i sense haver de sortir del recinte. Aquest ramal estarà situat entre l’aeroport i el pas de l’AP-7.
Pel que fa a Reus, es recupera la ubicació que el 2010 ja es preveia i que la crisi econòmica va obligar a congelar tot i que l’obra ja estava adjudicada. L’estació estarà aproximadament a un quilòmetre de l’aeroport i en aquest cas la connexió entre totes dues infraestructures es farà a través d’un autobús llançadora. A diferència de la de Girona, però, l’estació de Reus estarà situada al mateix corredor mediterrani per on ara discorre la línia del TAV. Les dues obres haurien d’estar en marxa abans de cinc anys i tindrien un pressupost d’uns 50 milions d’euros.
Fonts del Departament de Territori insistien ahir en la importància d’aquestes dues obres perquè connecten els aeroports de Reus i Girona amb el centre de Barcelona, a l’estació de Sants. Sobre l’arribada de l’alta velocitat a l’aeroport del Prat recordaven que aquesta no ha estat mai en discussió en el principi d’acord que ara s’ha tancat entre Generalitat i Estat. De fet, la construcció de l’estació intermodal del Prat –TAV i metro– està molt avançada, amb l’obra civil feta i només amb l’equipament pendent, cosa que pertoca a l’Estat. En aquesta primera fase, doncs, es garantiria la connexió del Prat amb el centre de Barcelona, tot i que per a més endavant no es descarta la interconnexió d’aquest amb els altres dos aeroports. De tota manera, no es considera prioritari perquè difícilment un passatger que aterri a Reus o Girona triarà agafar un vol de tornada des d’un altre aeroport si ha fet l’estada de les vacances on ha arribat.
Més oposició i una llista de desitjos per a rodalies
Les agrupacions locals de Junts a Gavà, Viladecans i el Prat van fer públic ahir el seu rebuig conjunt a les obres del Prat perquè, tot i que defensen la necessitat d’inversions, no accepten que es pugui malmetre un espai d’importància ambiental com és el delta del Llobregat i la Ricarda. Acusen Aena de fer un xantatge a la Generalitat i als ajuntaments afectats i d’haver “jugat brut” amb la informació. Lamenten que el procés de presa de decisions no hagi tingut la transparència requerida i fan una crida a la protecció dels espais naturals. També des de la Plataforma de Promoció del Transport Públic es va rebutjar el projecte. L’entitat va fer pública una llista de les actuacions que es podrien portar a terme si els 1.700 milions previstos es destinessin a altres actuacions. En concret, parlen de destinar-los a rodalies. Proposen duplicar el traçat de l’R3 entre Montcada i Vic, el de l’R1 entre Arenys i Maçanet de la Selva, la construcció d’un túnel a l’R4 nord a Montcada i el servei regional AV de l’R11 a l’R17.