Infraestructures

infraestructures

Les vies desapareixen del centre de Montmeló

Foment construeix un dels dos túnels que en el futur absorbiran el trànsit ferroviari de rodalies, mitjana distància i alta velocitat, i habilita una estació provisional sobre la llosa d'aquest túnel

Després de 156 anys, les vies del tren han desaparegut del centre de Montmeló. Des d'ahir, els trens no circulen en superfície, un cop s'ha soterrat un tram de vies. Les obres de soterrament que està executant l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) consisteixen en la construcció de dos túnels paral·lels sota les vies actuals. Un d'aquests túnels, el que està situat més al nord, absorbirà el trànsit ferroviari convencional, mentre que el segon, al sud, està destinat al tren d'alta velocitat. Amb l'objectiu de no interrompre la circulació dels trens, s'ha construït primer el túnel destinat a l'alta velocitat i al pas dels trens de mercaderies d'ample internacional, que té una longitud de 1.070 metres. Per aquest túnel hi passaran tots els trens convencionals, de manera que la línia per on passaven fins ara s'ha alliberat amb l'objectiu de poder construir el segon túnel, per on circularan en el futur els trens de rodalies i mitjana i llarga distància.

L'estrena d'aquest túnel ha comportat el tancament de l'estació, que ha estat substituïda per una estació provisional que s'ha construït sobre la llosa del túnel, en un mòdul prefabricat. La instal·lació està situada a menys de 200 metres de l'antiga estació, a l'aire lliure i en una cota inferior al nivell del carrer. És paral·lela al carrer de l'Estació Vella, i s'hi pot accedir des de la passarel·la per a vianants que uneix el passatge de Miquel Biada amb el carrer del Primer de Maig. Aquesta estació provisional disposa d'una zona de venda de bitllets, dues andanes de 200 metres de longitud cadascuna i de fins a 4 metres d'ample. L'altura és de 68 centímetres respecte a la cota de carril, cosa que garanteix un accés més còmode i segur als trens. A l'estació hi ha rampes, marquesines, enllumenat i megafonia. A més de l'estació i el túnel, s'han construït dos viaductes sobre els rius Tenes i Congost, que tenen unes longituds de 297 i 232 metres, respectivament. El Ministeri de Foment ha invertit 105 milions d'euros en les obres per eliminar la barrera que les vies del tren representen per al municipi de Montmeló, i per integrar el traçat de l'alta velocitat abans de la posada en servei. Els trens sempre havien circulat en superfície al pas per Montmeló des que el 1854 va entrar en funcionament la línia ferroviària Barcelona-Granollers.

Canvis en el servei

La construcció del nou túnel ha comportat que durant aquest cap de setmana la circulació de trens es modifiqui. Avui els trens de la línia R2 nord, entre l'aeroport i Granollers, faran el recorregut habitual fins a Mollet-Sant Fost. Des de l'estació s'ha programat un servei alternatiu per carretera fins a Granollers centre. Els trens de la línia aeroport- Sant Celoni-Maçanet faran el recorregut habitual, excepte els dos primers trens del matí. Els usuaris hauran de fer el viatge per carretera, en els autobusos que ha habilitat Renfe. En sentit contrari, els tres primers trens del matí no circularan. Pel que fa a la llarga distància, el tren que connecta Portbou amb Madrid començarà el recorregut a Barcelona. Entre Portbou i Barcelona es podrà viatjar en els trens de mitjana distància.

LA XIFRA

105
milions d'euros
ha invertit el Ministeri de Foment per construir el túnel, els dos viaductes i l'estació provisional.

LA DATA

31.07.10
desapareixen les vies
en superfície al pas pel centre de Montmeló, després de 156 anys.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.