ESTUDI informatiu del quart cinturó ENTRE TERRASSA i granollers (3). TRAM canovelles-La ROCA del vallès
L'enllaç amb l'AP-7 a la Roca obliga a desplaçar el peatge
Actualment està ubicat en un tram de l'autopista anterior al nou accés del quart cinturó
A les Franqueses l'autovia passarà 1,2 quilòmetres per sota terra amb tres falsos túnels i dos de naturals
L'últim tram del quart cinturó de l'estudi informatiu que el Ministeri de Foment ha posat a exposició al públic, entre Canovelles i la Roca del Vallès, està caracteritzat pel gran enllaç final que ha d'unir la nova autovia amb l'autopista AP-7 i la carretera C-60 cap a Mataró. L'obra, segons indica l'estudi, implicarà haver de desplaçar el peatge de l'autopista, ja que actualment queda més avall, i fer diversos viaductes per travessar-la, a més d'ampliar el pont sobre el riu Mogent que, segons l'estudi, és el Tordera.
Havíem deixat l'últim tram explicat fins a l'enllaç de l'Ametlla del Vallès que tindrà una rotonda que desplaçarà el trànsit a un segon giratori cap a la C-17. El traçat continua, fins aquell moment al terme de Canovelles, entra a l'Ametlla i travessa els camps de Can Genís i entra a les Franqueses, en un dels punts més complicats, ja que per entre els polígons de Can Castells passa per sobre del camí de Can Pau Trias i dibuixa l'enllaç de les Franqueses amb un altre doble giratori que connecta amb el carrer Via Europa, que comunicarà amb la carretera de Llerona cap a l'Ametlla (BV-1433) i l'N-152a com a continuació del carrer de Barcelona. D'allà se supera, amb un viaducte de 105 metres, el riu Congost i passa en un caixó per sota la línia dels FGC Barcelona-Vic, ja al nucli de Llerona. Precisament en aquest punt comença el pas subterrani per la zona amb tres falsos túnels i dos de naturals que s'intercalen. En total seran 1,2 quilòmetres d'autovia semisubterrània per sota el Llerona i el torrent de Santa Margarida, que sortirà a la superfície per superar la urbanització de Milpins i també el paratge natural de Marata. El recorregut fa un gir cap al sud i supera un relleu accidentat i format majoritàriament per camps agrícoles per travessar amb un viaducte la riera de Carbonell. La traça passa pel Bosc de Can Pagès d'Avall.
Des d'allà continua baixant la rasant fins al nou enllaç de la Roca del Vallès, al límit del terme municipal de les Franqueses. L'estructura es munta a la zona de la urbanització de Can Joan amb un giratori per sota de l'autovia que permetrà la connexió amb la carretera C-251 de Llinars a Cardedeu, que després es converteix en la C-35 cap a Girona. En aquest tram, la traça afecta diverses parcel·les de cases de la urbanització de Can Joan. A partir d'aquí el quart cinturó enfila el tram final pel pla del Ramassa i acaba amb l'enllaç amb l'autopista AP-7 i la C-60.
Les xifres globals de l'estudi informatiu del tram Terrassa-la Roca preveuen una autovia de dos carrils per circular a 100 km/h que costarà 387 milions d'euros, amb un recorregut de 34,7 quilòmetres i la construcció de 10 enllaços, 19 viaductes, 7 túnels falsos, dos de naturals, 23 passos superiors de camins i 35 d'inferiors. Es preveu que sobrin 157.058 metres cúbics de terres i que es restableixin carreteres, vies i camins afectats. Foment va publicar dijous al BOE l'ampliació del termini per presentar al·legacions fins al 9 d'octubre.
LA XIFRA
Carretera o camí?
Superat el pas subterrani per Llerona, al terme de les Franqueses, l'estudi informatiu del quart cinturó dibuixa com a camí la carretera BV-5151a que enllaça el Corró d'Avall amb la Marata fins a Cànoves. La solució proposada del traçat per superar-la és un pas superior en forma de lletra u com si es tractés d'una via pecuària o el què és el mateix, un antic camí ramader