Foment posa a licitació l'estudi per definir l'alta velocitat entre Tarragona i Castelló
Decidirà si cal un TAV o no, i la relació entre passatgers i mercaderies, i es dóna dos anys per fer-lo
Als anys 90 es va fer l'adequació i duplicació dels trams d'ample ibèric entre València, Castelló i Vandellòs que van permetre la implantació del servei Euromed d'alta velocitat. Fa poc, però, en afrontar la redacció del projecte de la línia del TAV entre Madrid i València, es va decidir que seria bo allargar-la fins a Castelló –en ample europeu i exclusiva per a viatgers– per derivar-hi tots els serveis d'alta velocitat que ara queden frenats a la via convencional per l'important trànsit de mercaderies al tram valencià. En paral·lel, s'està treballant entre Vandellòs i Tarragona en el nou traçat del corredor del Mediterrani, en principi mixt per a passatgers i mercaderies, ja que tindrà ample ibèric però serà adaptable a l'europeu, i el 2012 estarà connectat tant a la línia del TAV a la Secuita com a la convencional, a Vila-seca.
Acabades totes aquestes actuacions –que deixaran València i Barcelona a dues hores de viatge–, l'únic tram que quedarà només amb dues vies serà entre Tarragona i Castelló, per la qual cosa ara s'encarrega un estudi informatiu per ampliar-hi la capacitat i reestructurar-hi tot el servei ferroviari, «atesa la importància estratègica del corredor en l'arc mediterrani i les dificultats per desenvolupar nous traçats que en el futur pot suposar l'elevat nivell d'urbanització de la zona». En aquest tram, al 2007 s'hi registraven més de 70 circulacions diàries, entre els dos sentits: 30 de llarg recorregut, 20 de regionals entre Tarragona i l'Aldea i 7 més fins a Castelló, i 15 trens de mercaderies.
Dos anys per a l'estudi
El Boletín Oficial del Estado publicava ahir la licitació de la redacció de l'estudi informatiu, amb un pressupost d'1.951.885 euros i un termini d'execució de dos anys. És a dir, que fins al 2011 l'Estat no tindrà sobre la taula les conclusions i no decidirà definitivament com quedaran les connexions ferroviàries en aquest tram, fins i tot si es completa el TAV entre el Camp i Castelló, o es manté el model actual d'alta velocitat amb altres trens.
L'estudi, així, «analitzarà i definirà les actuacions necessàries» per tal de complementar en ample europeu l'actual doble via de trànsit mixt entre Castelló i Vandellòs, i la que s'està construint entre Vandellòs i Tarragona, amb l'objectiu de «separar els trànsits de mercaderies i de viatgers». A més, s'estudiaran i definiran les instal·lacions ferroviàries de suport, com ara possibles estacions. L'objectiu final «és configurar un corredor que serveixi, per una banda, per a les necessitats del trànsit d'alta velocitat (de mitjana i llarga distància) en ample europeu, i per l'altra, per als serveis de mercaderies i la resta de serveis de viatgers, sense que es produeixi interferència entre ambdós». El problema, en aquest cas, serà que la via actual entre Vandellòs i Tarragona es vol desafectar –i com a molt fer-hi transitar el futur Tramcamp– perquè transcorre per dins de nuclis urbans, fet que implicaria haver de fer una altra via pròpia només per a mercaderies, si es vol separar de la de viatgers. A banda, la licitació no dóna peu, aparentment, a l'opció que les mercaderies viatgin en alta velocitat, tot i que és una altra de les opcions que es podrien plantejar.
Quatre vies per accedir a Barcelona
Ens interessa sobretot el tema del pla ferroviari d'accessos a Barcelona, i esmentar també alguna cosa del quart cinturó