El quart cinturó ‘penalitza' els terrassencs al peatge de l'E-9
Fins ara tenien de franc el peatge de les Fonts amb Teletac, però si agafen la B-40 passen pel lector de matrícules de la C-58 com si no vinguessin de Terrassa i han de pagar
Ni Foment ni la Generalitat hi posen remei
Amb l'entrada en funcionament del tram del quart cinturó entre Viladecavalls i Terrassa el dia 30 de juny passat els terrassencs que fins llavors es beneficiaven de la gratuïtat del peatge de les Fonts (C-16/E-9), gràcies al decret aprovat el desembre del 2006 pel govern de la Generalitat, són penalitzats si l'utilitzen després de passar per la també anomenada autovia orbita, ronda Vallès o B-40. La raó és que els vehicles, en sortir del quart cinturó i seguint les indicacions de la senyalització s'incorporen a la carretera C-58 i passen sota l'arc on hi ha penjades les càmeres que llegeixen les matrícules que va instal·lar la concessionària Autema per evitar que els residents de les poblacions veïnes del Vallès, el Bages, el Berguedà o la Cerdanya no paguin al peatge de les Fonts.
La gratuïtat del peatge per als terrassencs, igual que per als rubinencs i els santcugatencs, va entrar en vigor l'1 de febrer del 2007, sempre que els usuaris ho haguessin sol·licitat a la concessionària i fessin servir el sistema de pagament Obe-Teletac o Via T que s'ha d'obtenir a les entitats financeres dels tres municipis. Aquesta era una mesura llargament reivindicada que es va materialitzar gràcies al grup de treball per a la reordenació dels peatges i a un fons específic per rescatar-lo. Per evitar la picaresca de gent d'altres municipis que domiciliessin el Teletac en alguna d'aquestes tres poblacions, Autema va decidir instal·lar el sistema de càmeres lectores de matrícules tant a la carretera C-58 –fora del seu àmbit de concessió, i que partits com CiU dubten de la seva legalitat– com a la C-16.
Amb el nou itinerari marcat des del quart cinturó, els conductors són detectats a la C-58 i comptabilitzats al peatge com si no vinguessin de Terrassa. Al cap d'un temps els arriba l'extracte de l'entitat financera en què se'ls ha cobrat 1,20 euros per cada viatge entre setmana o bé 2,19 euros els caps de setmana o dies festius.
A Terrassa l'equip de govern (PSC, ICV i ERC) van decidir informar els veïns sobre itineraris alternatius, passant pel barri de Can Trias de Viladecavalls, amb l'objectiu d'esquivar les càmeres de lectura de matrícules de la C-58. Mentrestant, continuen fent gestions perquè la Generalitat o Foment instessin la concessionària a canviar de lloc les càmeres i evitar el greuge. Fins i tot al ple de juliol, i a instàncies de CiU i PP, van consensuar una proposta de resolució demanant a les dues administracions que ho solucionessin, però tal com admet la tinent d'alcalde de Planificació Urbanística i Territori de Terrassa, Carme Labòria, no els estaven fent cas, cosa que “no ens beneficia gens, perquè nosaltres defensem el seu ús com a ronda al municipi” per evitar que els vehicles hagin de travessar la ciutat.
LA DATA
LA XIFRA
Més senyalitzat, i un enllaç nou
Un altre dels cavalls de batalla de l'Ajuntament de Terrassa en aquests mesos ha estat el de la millora de la senyalització per entrar i sortir del tram del quart cinturó al municipi del Vallès Occidental. El problema no s'ha acabat solucionant fins que aquesta setmana ha entrat en funcionament l'enllaç des de l'autopista C-16 en direcció a Manresa per als conductors que venien des de Barcelona, ja fos per aquesta autopista o bé per la C-58. Aquest és un enllaç provisional que el Ministeri de Foment ha hagut d'assumir per l'endarreriment de les obres de l'autovia orbital entre Olesa i Viladecavalls, que inclouen la construcció d'un gran enllaç que solucionarà totes les deficiències en les connexions. Aquest enllaç havia d'entrar en funcionament a finals del passat mes d'agost, i aquest retard i la falta de senyalització feia que molts vehicles no sabessin com agafar el tram que ja estava fet del quart cinturó, ja que havien d'entrar a Terrassa i agafar la carretera local de Viladecavalls (B-120) per arribar a la rotonda d'inici de la nova autovia i dirigir-se cap al nord del municipi o cap a Matadepera. L'Ajuntament terrassenc va decidir intervenir i posar la seva pròpia senyalització en aquells vials en què tenia competència.