Front comú d'una vintena d'ajuntaments catalans i aragonesos pel desdoblament de l'N-II entre Fraga i Alfajarín
Els alcaldes es reuneixen a Fraga i consensuen un document conjunt per reclamar l'execució de les obres de desdoblament
El tram entre Fraga i Alfajarín és el més llarg encara sense desdoblar
Alcaldes i representants de més d'una vintena de municipis d'Aragó, la Franja de Ponent i Catalunya, de l'eix de l'N-II, a més de representats de diferents partits polítics, s'han trobat aquest divendres a Fraga (Baix Cinca) per fer un front comú i exigir de manera unitària al Ministeri de Foment el desdoblament del tram de l'N-II que encara no és autovia, entre Fraga i Alfajarín. Durant la reunió, que s'ha fet a instàncies de l'Ajuntament de Fraga, els participants han consensuat un document conjunt amb què volen fer veure a Foment que l'execució del desdoblament de la carretera “és una necessitat” tant per a Catalunya, Aragó com per al conjunt de l'Estat.
A la trobada també hi han assistit representants d'ajuntaments lleidatans com ara Aitona, Seròs, Massalcoreig, la Granja d'Escarp i Alcarràs. L'Ajuntament de Lleida s'ha excusat a darrera hora d'assistir a l'acte, tot i que inicialment hi havia confirmat l'assistència, i no hi ha enviat cap representant. Tampoc l'Ajuntament de Saragossa. A més de responsables municipals, també han participat en la trobada responsables de CiU, ERC, PAR, PSOE, CHA i PP.
Més de deu mil vehicles
Segons dades de la DGT, el tram entre Fraga i Alfajarín suporta diàriament més de 10.000 vehicles, més d'un 70% dels quals són camions i en algun tram la intensitat arriba als 18.000. L'alta ocupació de la carretera fa que sigui molt difícil avançar altres vehicles o que la maniobra sigui d'alt risc.
En aquest sentit, l'alcalde de Fraga, José Luis Moret, ha recordat que el tram entre la capital del Baix Cinca i Alfajarín, de 91 quilòmetres, té un alt índex de mortalitat. Així, entre els anys 2006 i 2008 hi van perdre la vida 26 persones. Aquest 2010, n'han mort cinc més. A més, el tram va registrar entre el 2004 i el 2006 unes 16 col·lisions frontals entre vehicles, i va ser el tram de carreteres espanyoles amb més xocs d'aquest tipus, i només el tram Mallén-Figueruela concentra vuit dels considerats punts negres.
Els representats lleidatans han volgut també donar suport a l'alcalde de Fraga en aquesta reivindicació del desdoblament de l'N-II i han coincidit que la millora del tram Fraga-Alfajarín, també, entre altres aspectes, “facilitaria a Catalunya entrar productes cap a l'Estat espanyol”. I és que per l'alcalde de Seròs, Gabriel Pena, “el Baix Cinca i el Baix Segre han d'estar lligades amb comunicacions del segle XXI”.
Per la seva banda, el regidor d'Aitona, Jaume Vizcarra, ha dit que alguns cops les decisions que es prenen “no només poden ser en termes econòmics sinó que també poden ser polítiques”.
José Luis Moret també ha comentat que, en resposta a la reunió convocada avui a Fraga, Foment n'ha organitzat una altra a Jaca per avançar en el projecte d'autovia entre Pamplona-Lleida però tot i així “demanen el desdoblament de l'N-II”. Així mateix, ha recordat que des de fa anys en aquest tram de carretera Foment només hi ha construït les variants de Fraga i Candasnos.
El conjunt de l'N-II, d'uns 780 quilòmetres, enllaça la Jonquera (Alt Empordà) amb Madrid i és el principal eix viari de comunicació entre el nord-est peninsular. Passa per les demarcacions de Girona, Barcelona, Lleida, Osca, Saragossa, Sòria, Guadalajara i Madrid, zones que concentren el 31,2% de població de l'Estat i quasi el 40% del PIB espanyol.
L'N-II està desdoblada en tres trams, entre Madrid i Alfajarín, entre Fraga i Barcelona i entre Caldes de Malavella i Fornells de la Selva. Aquest fet deixa el tram entre Fraga i Alfajarín com el més llarg encara sense desdoblar.