Infraestructures

mobilitat

El govern dibuixa el futur de l'N-II al Baix Maresme

Surt a informació pública l'estudi de la carretera de quatre carrils, que enllaçarà els termes de Montgat i Mataró

Les obres costaran uns 215 milions i no s'acabaran, com a mínim, fins al 2016

La via alternativa a la carretera N-II al Maresme, que ha d'ajudar a millorar els problemes de mobilitat a la comarca, ja és una realitat sobre el paper. El secretari per la Mobilitat, Manel Nadal, va presentar ahir el projecte, que contempla la construcció de quatre carrils –dos per banda– en un tram de 15,7 quilòmetres entre els termes municipals de Montgat i Mataró. La nova carretera es construirà aprofitant l'actual corredor de l'autopista C-32 i per tant, creurà la comarca per l'interior. En el tram Montgat-Teià tindrà forma de laterals mentre que entre Teià i Mataró passarà pel costat mar en una calçada independent. En arribar a Mataró, la nova carretera enllaçarà amb la futura ronda de la ciutat, que actualment està en procés d'adjudicació.

El govern ha descartat finalment el model de via ràpida i, per tant, la nova infraestructura es construirà en la seva major part en un sol nivell. És a dir, la majoria d'accessos i sortides seran a través de rotondes i la velocitat màxima permesa serà de 80 quilòmetres per hora. “És una via pensada per recollir els desplaçaments a l'interior de la comarca i alleugerir el trànsit de la N-II per la costa”, va afirmar ahir Manel Nadal, que va assegurar que l'actual carretera, que transcorre paral·lela a la costa, no es podrà buidar totalment de trànsit. “Es transformarà en un passeig, però amb vehicles”. Els llargs desplaçaments es continuaran vehiculant per l'autopista C-32, que continuarà sent de pagament i que en el futur ha d'enllaçar amb l'AP-7, a Maçanet de la Selva. De fet, es preveu que dels prop de 40.000 vehicles diaris que ara passen per la N-II, només en restin uns 10.000 i la resta es traslladin per la nova via, que també recollirà trànsit que actualment circula per la C-32.

La construcció de la ronda del Baix Maresme suposarà la supressió del peatge de la sortida d'Alella ja que, un cop finalitzi l'obra els accessos a aquest municipi es faran a través de la nova via, lliure de pagament. La nova ronda forma part del acord de mobilitat signat pel Consell Comarcal del Maresme i el govern de la Generalitat i que també contempla millores en el transport públic i descomptes en els peatges per als residents a la comarca. Aquests beneficis es podrien començar a aplicar aquest mes d'octubre, tal i com va comentar ahir Nadal, i només afectaran en un inici als usuaris freqüents i als vehicles d'alta ocupació. El descompte serà del 25% sobre la tarifa actual.

Obres en dos anys

El projecte va sortir ahir a exposició pública i ara s'obre un període de dos mesos per presentar al·legacions. El calendari del govern preveu que al juny del 2011 ja es disposi de la declaració d'impacte ambiental i que les màquines comencin a construir la nova carretera a mitjans del 2012. Segons aquests mateixos càlculs, l'obra no es finalitzaria per complet abans del 2016. El pressupost total s'eleva fins als 215 milions d'euros, que provenen del fons de 400 milions que va transferir l'Estat juntament amb les competències de l' N-II. El finançament, per tant, “està garantit”, en paraules de Nadal.

Les claus

Una comarca densament poblada i sense espai per a infraestructures

gerard ariño

L'objectiu de la nova ronda sorgeix de la necessitat de millorar els problemes de mobilitat que afecten a la comarca del Maresme, on viuen prop de 420.000 persones i on moltes d'elles –sobretot a la meitat sud de la comarca– es desplacen diàriament a Barcelona per feina. L'autopista C-32, amb un pas de 100.000 vehicles diaris, es troba molt a prop del col·lapse. Altres 40.000 van per la carretera N-II, que passa per l'interior dels municipis.

Reivindicació popular

En la darrera dècada han anat sorgint diferents plataformes als municipis del Baix Maresme que demanaven la conversió en via urbana de la N-II. La població s'ha sumat en massa a les protestes , que van arribar al punt culminant al febrer del 2007, arran de la mort de l'aleshores alcalde de Premià de Mar, Jaume Batlle, en un accident de trànsit en aquesta via. La ciutadania aposta per la gratuïtat de l'autopista per no haver de fer noves infraestructures en una comarca on no hi ha espai. De fet, en una franja de no més de dos quilòmetres d'amplada hi passen actualment la línia R1 de Rodalies, la carretera i l'autopista. El govern, però, assegura que la C-32 se saturaria si fos gratuïta.

El consell comarcal, a favor

El president del Consell Comarcal del Maresme, Josep Jo (PSC), es va mostrar ahir satisfet amb el projecte presentat ahir. El màxim representant polític de la comarca va assegurar ahir que la construcció de quatre carrils és una molt bona proposta perquè servirà per evitar col·lapses circulatoris i per dinamitzar econòmicament el territori. En declaracions a l'ACN, Jo va valorar positivament la manera com s'ha resolt els dos principals cavalls de batalla del projecte: el peatge i el respecte pel territori. En aquest sentit, el president comarcal destaca que el traçat respecta al màxim el corredor de l'autopista i que, per tant, “es trinxarà el mínim territori possible”. Cal recordar que la coordinadora de plataformes Preservem el Maresme s'ha mostrat contraria a la construcció de la ronda perquè, segons mantenen, perjudica un territori que ja acumula moltes vies de comunicació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.