Infraestructures

El Baix Llobregat, satisfet amb la nova línia ferroviària

Viladecans i Gavà reclamen més freqüència de pas dels trens actuals mentre es construeix la línia Cornellà-Castelldefels-Zona Universitària

Sant Boi troba a faltar el metro i lluita per una tercera estació

La millora de la xarxa ferroviària al Baix Llobregat, promesa des del 1991 i sense haver-se concretat fins que, ahir, es va publicar l'estudi informatiu de la línia Castelldefels-Cornellà-Zona Universitària, ha suscitat una valoració unànimement positiva dels alcaldes dels municipis que veuran millorada la mobilitat. Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi, Cornellà i Esplugues estaran més ben connectades entre elles i amb Barcelona si el projecte tira endavant i es construeixen les 11 estacions i els 22 quilòmetres de xarxa ferroviària que han de donar servei a uns barris que ara es troben molt lluny d'una estació –en els casos de Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi– o que, en el cas d'Esplugues, ni tan sols tenen l'alternativa del tren, ja que en aquesta ciutat només hi ha una parada de metro i dues de tramvia.

Joan Sau, Joaquim Balsera, Carles Ruiz, Pilar Díaz, Antoni Balmón i Jaume Bosch coincideixen que és molt positiu per al Baix Llobregat la construcció de la nova línia, tot i que alguns d'ells fan algunes matisacions al projecte. Balsera, alcalde de Gavà, avança que l'Ajuntament podria presentar al·legacions per garantir la protecció del patrimoni gavanenc –en aquest sentit, el projecte del Ministeri de Foment evita les mines prehistòriques de Gavà per preservar-les– i per reclamar una millora en els accessos a les estacions. Aquest municipi té dues estacions compartides, respectivament, amb Castelldefels i Viladecans i es vol assegurar que s'hi podrà entrar des de Gavà. L'Ajuntament de Viladecans també vol que es millorin els accessos a les estacions, especialment la que s'ha previst a l'avinguda Lluís Moré del Castillo, amb l'objectiu de garantir una entrada des d'equipaments com el centre cultural Atrium i l'hospital.

L'alcalde de Sant Boi, Jaume Bosch, és més crític que els seus homòlegs: està satisfet amb el projecte de la línia ferroviària però considera que el municipi que governa tindrà mancances pel que fa al transport públic fins que no hi arribi el metro. “Serà una gran infraestructura per a la comarca”, valora, “però pel que fa a Sant Boi, s'ha quedat al calaix una de les tres estacions previstes”. Es refereix a la que s'havia de construir a Molí Nou, on ja n'hi ha una de Ferrocarrils de la Generalitat i que hauria funcionat com a intercanviador. Foment ha preferit traslladar la connexió amb els Ferrocarrils de la Generalitat al barri del Centre. Els alcaldes de Castelldefels, Esplugues i Cornellà estan satisfets amb les propostes tot i que les estudiaran per si es poden millorar. Especialment contenta es mostra l'alcaldessa d'Esplugues, Pilar Díaz, que manifesta: “Tot i que estem a la primera corona de Barcelona, tenim un dèficit de transport públic important”.

Més freqüència de pas

La línia Castelldefels-Cornellà-Zona Universitària, naixerà a l'actual estació de Platja de Castelldefels i, aprofitant el traçat de l'R2, continuarà fins al centre de Castelldefels. Des d'allà continuarà fins a Gavà amb un traçat subterrani i travessarà Viladecans, Sant Boi, Cornellà –després s'haver passat per sota del riu i l'A-2– i Esplugues fins a arribar a la zona universitària. El fet que Platja de Castelldefels sigui l'última estació dóna esperances a Joan Sau que aquest baixador vegi millorada la freqüència de trens, ja que ara s'hi aturen cada mitja hora. A Viladecans, on tampoc paren tots els trens, reclamen que mentre es construeix la nova línia es millori la freqüència de pas, ja que l'única estació d'una ciutat que supera els 60.000 habitants funciona amb la mateixa freqüència que un baixador. A Gavà, tot i tenir més freqüència de pas, reclamen també que es millori.

La línia és un complex projecte, valorat en 2.155 milions d'euros, que es construirà sobretot amb tuneladora, excepte les estacions, que es faran amb pantalles. El projecte ha tingut en compte l'existència de terreny sorrenc a Castelldefels –la resta és de roca–, l'aqüífer proper al Llobregat, el mateix riu i infraestructures com l'A-2 i la línia d'alta velocitat. Per definir el traçat s'ha pensat en futurs desenvolupaments, com els barris de Ponent, a Gavà; de Llevant, a Viladecans;i de Caserna-Fecsa, a Sant Boi.

Amb la nova línia es reforcen i amplien les possibilitats de transport públic a Cornellà
Antoni Balmón
alcalde de cornellà
És un projecte que ens interessa, però ens interessa més que tots els trens s'aturin a Viladecans
Carles Ruiz
alcalde de viladecans
Hem d'incrementar el nombre de trens de l'R2 per créixer en horari nocturn i de cap de setmana
Joaquim Balsera
alcalde de gavà
És bo que Platja de Castelldefels sigui l'última estació perquè hi haurà més freqüència de pas
Joan Sau
alcalde de castelldefels
Som un municipi que malgrat estar a la primera corona tenim un dèficit important de transport públic
Pilar Díaz
alcaldessa d'esplugues
El projecte és racional si el complementem amb una línia de metro que vertebri la ciutat
Jaume Bosch
alcalde de sant boi

Estacions noves, compartides i remodelades

R.M.B.

El traçat aprofitarà l'estació de Platja de Castelldefels, que no es podrà ampliar perquè està encaixonada entre l'autopista C-32 i els habitatges del passeig del Ferrocarril, i la del centre d'aquesta ciutat, on es doblarà el nombre de vies. Una tercera estarà a tocar del terme de Gavà i donarà servei als veïns d'Els Canyars i Vista Alegre. A Gavà se n'ha projectat una al carrer Sant Pere, prop de l'ajuntament. Un cop el traçat arriba a Viladecans s'ha previst una estació al carrer Lluís Moré del Castillo, fronterer amb Gavà, i un altre a tocar del parc de la Torre Roja. Sant Boi comptarà amb dues estacions: una a l'avinguda Onze de Setembre, prop de la caserna militar, i una altra al carrer Carles Martí i Vila, el que donarà servei als veïns de Marianao i Centre i permetrà una connexió amb l'actual estació de Ferrocarrils de la Generalitat. El traçat continua cap a Cornellà, on s'ha previst una estació a la carretera d'Esplugues, per connectar amb l'estació de Renfe, la de l'L9 al centre de Cornellà i el tramvia. Des d'allà continuarà cap a Esplugues, que tindrà una estació al costat del mercat de la carretera de Cornellà. I des d'allà, a Barcelona passant per sota de la B-23, l'entrada per la Diagonal. La línia finalitzarà davant de la parada de metro de Zona Universitària, on es construirà una estació al cantó muntanya de l'avinguda Diagonal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.