Infraestructures
Els hereus de l'L12
El perllongament de l'L3 de Zona Universitària a Sant Feliu, la connexió de Reina Elisenda amb Sant Joan de Déu i la línia ferroviària entre Barcelona i Castelldefels estan en diferents fases d'estudi
No s'ha abordat el fet d'allargar l'L1 fins a Sant Boi
En aquests moments es troba a exposició pública l'estudi informatiu de la línia ferroviària Castelldefels-Cornellà-Zona Universitària. És a dir, les persones interessades en conèixer el projecte es poden acostar a l'oficina que el Ministeri de Foment té al carrer Bergara –i també als ajuntaments dels municipis per on passarà la línia– i consultar els 18 volums en què està desenvolupat i detallat el traçat. Veuran que aquest projecte té una llista d'antecedents que es remunten al 1991: l'actual línia té diversos orígens, projectes que no s'han concretat o que s'han modificat fins a desembocar en la definició actual. En primer lloc es va estudiar la viabilitat d'un ramal de Ferrocarrils de la Generalitat entre Sant Boi i Gavà. El 1993 es va parlar d'un metro lleuger, i el 1997 es va estudiar la possibilitat de portar el tramvia de Sant Boi a Castelldefels. Al pla director d'infraestructures 2001-2010 es va parlar de l'L12, entre Sarrià, Sant Boi i Castelldefels. El govern tripartit va considerar inassumible el cost de l'L12 i, vistos els problemes de mobilitat que hi havia al Baix Llobregat, va reformular aquella línia en quatre projectes: el perllongament de l'L3 des de Zona Universitària fins a Sant Feliu, el metro del delta del Llobregat, de Cornellà a Castelldefels –una línia ferroviària amb freqüència de metro a càrrec de l'Estat–; la prolongació de l'L1 de metro de Bellvitge a Sant Boi i la connexió de Reina Elisenda de Ferrocarrils de la Generalitat amb l'hospital de Sant Joan de Déu. El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) va pactar el 2006 aquesta reformulació amb els alcaldes de Barcelona i de nou municipis del Baix Llobregat.
En alguns casos, els projectes han estat víctimes de modificacions, i un d'aquests està de moment al calaix. Aquest últim és el cas del perllongament de l'L1, una obra reclamada per l'Ajuntament de Sant Boi, que vol que la ciutat tingui metro. La nova línia ferroviària deixa fora del traçat Sant Joan Despí i Sant Feliu de Llobregat, mentre que inclou Esplugues, on ara no arriba el tren. En aquests anys, el tramvia ha arribat a Sant Feliu i a Sant Joan.
Incloses a la futura L3
Així mateix, aquestes dues ciutats estan incloses en l'ampliació de la línia 3 de metro, que ha de connectar la Zona Universitària amb el centre de Sant Feliu enllaçant, també, amb Sant Just Desvern, el nou hospital comarcal i el Consell Comarcal del Baix Llobregat, entre altres equipaments. Foment al·lega, per excloure Sant Joan Despí del traçat de la línia ferroviària, que Sant Joan ja està connectat per Rodalies i que, com que el centre està tan densament poblat, no hi hauria espai perquè sortís la tuneladora amb què es construirà el túnel.
El govern català ha tret a licitació la redacció del projecte constructiu de la prolongació de l'L3, mentre que s'està elaborant l'estudi informatiu de la connexió de Reina Elisenda amb l'hospital de Sant Joan de Déu. Són, doncs, projectes que estan en marxa, així com la línia Cornellà-Castelldefels-Zona Universitària. Queda només pendent l'L1 entre Bellvitge i Sant Boi, un project que segons el PTOP no està aparcat. Simplement, “no es pot fer tot alhora”, assenyala un portaveu del departament.
El gruix de l'antiga L12, és a dir, el projecte més complex i costós –2.155 milions–, és la línia ferroviària entre Castelldefels, Cornellà i Zona Universitària. El traçat triat finalment sortirà de Platja de Castelldefels, continuarà fins al centre de Castelldefels aprofitant el traçat de l'R2 i d'allà transitarà subterrani per Gavà, Viladecans, Sant Boi, Cornellà i Esplugues fins a la Zona Universitària de Barcelona, on es construirà una estació que connectarà amb l'L3.