Infraestructures
La vaga a Ferrocarrils
Paciència al ferrocarril
Una altra jornada de vaga als Ferrocarrils de la Generalitat afecta entre les dotze del migdia i les quatre de la tarda 75.000 usuaris de les línies del Baix Llobregat-Anoia i el Vallès
Els usuaris, que tot i demanar serveis mínims viuen la protesta amb resignació, busquen transports alternatius per arribar a la seva destinació
A tres quarts de dotze del migdia, l'ambient que es viu a l'estació dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de Plaça Espanya és estranyament tranquil. Petits grups de turistes, que volen anar a Montserrat, conviuen amb els usuaris habituals que intenten pujar al tren abans que es tanquin les estacions. Treballadors dels FGC expliquen, com poden, als estrangers que no arribaran a la seva destinació perquè hi ha vaga i els conviden a ajornar un dia el seu viatge. No tothom sap què passa malgrat que no és el primer dia que els empleats protesten per la retallada d'un 5% del seu sou. El comitè i l'empresa informen de diverses maneres els usuaris de les incidències de l'aturada de quatre hores a través de fullets, cartells i la megafonia. Responen amb amabilitat a les preguntes i recorden que a les dotze es tancaran les estacions i se suspendrà la circulació de trens. L'empresa esgrimeix “motius de seguretat”, atès que no s'han fixat serveis mínims. Alguns usuaris, però no entenen per què aquesta vegada no se n'han establert. Fan una altra demostració de paciència i van pujant als combois.
Alguns treballadors recomanen als viatgers que han d'agafar la línia de Manresa que pugin al tren de Martorell-Enllaç –que surt poc abans de dos quarts– perquè “al final els combois s'aturaran allà”. No tenen clar, però, si hi haurà, com va passar dimarts, autocars que els portaran a la seva destinació. A les dotze, el tren que va cap a Martorell arriba a l'estació de Quatre Camins. Pugen i baixen persones però hi ha molt poc moviment. El comboi avança i els minuts passen. La megafonia continua informant sobre la vaga. Cada cop hi ha menys gent a les estacions. Ningú espera. A més, són pocs els viatgers que continuen al tren. A Martorell Central només hi ha una dona a l'estació. Diu que ha perdut el tren que havia d'agafar per anar a Sant Vicenç dels Horts i que espera que encara en passi un altre. Són gairebé dos quarts d'una. El cap d'estació pregunta, un per un, als usuaris que van pujant al vestíbul la seva destinació. Per continuar el trajecte cap a Manresa, s'ha habilitat un autocar que espera a la porta de l'estació. Ferrocarrils ahir va posar 44 autocars a les línies del Baix Llobregat i el Vallès per acabar de completar les rutes. L'empresa deixava clar, però, que no es tractava d'un transport alternatiu, sinó d'acabar d'oferir un servei a les persones que ja estaven en circulació.
Amb paciència, els usuaris pugen a l'autocar. Es reuneixen una desena de persones, ja que, finalment, s'hi afegeixen els que anaven al tren de la línia de Manresa. La majoria d'usuaris es mostren tranquils. Només hi ha una excepció: la gent gran que opta per trucar a la família perquè els vagi a recollir. A tres quarts d'una del migdia, l'autocar fa la primera parada després de Martorell. Quatre persones baixen a Olesa de Montserrat. Sis més continuen el seu recorregut per carretera per acabar d'arribar a lloc.
El tancament durant quatre hores de les estacions de ferrocarrils obliga els usuaris a buscar altres formes de transport. A Olesa de Montserrat, l'alternativa és molt clara: l'autobús. La falta d'horaris a les parades fa que l'espera sembli inacabable. “Sempre van tard”, asseguren els usuaris.
A partir de les quatre, el servei de trens es va establir amb normalitat i les hores de vaga van transcórrer sense que es produís cap incident, segons fonts de l'empresa. Durant quatre hores es van suspendre 339 circulacions, cosa que va afectar més de 75.000 persones. Les protestes continuen. El comitè d'empresa va anunciar ahir que les aturades es repetiran el dilluns 22 i el dimecres 24 de novembre. Es tornaran a fer al migdia.
La setmana es tanca amb la convocatòria de vaga a la Renfe. El sindicat de maquinistes ferroviaris (Semaf) inicia avui dos dies de protesta. La Generalitat ha fixat uns serveis mínims per garantir dos terços dels trens habituals en hora punta i un terç durant la resta de la jornada.