Pas a les mercaderies
L'ample europeu ha acabat en la data prevista
Això donarà sortida a trens de càrrega des del port de Barcelona cap a França
El tercer rail és una obra amb un marcat caràcter estratègic. El transport de mercaderies per ferrocarril representa avui en dia només un 4% del total a l'Estat espanyol, un percentatge molt inferior al de la resta de la Unió Europea. Per exemple, França arriba al 16% i Alemanya, al 22%. Potenciar aquest sector també és una sortida imprescindible per al port de Barcelona, una de les infraestructures de més pes específic en aquests moments dins el mapa català. Convertir el port en la porta d'entrada de les mercaderies que es mouen en vaixell des del sud-est asiàtic és una aposta també estratègica, considerada com un dels valors segurs per sortir de la crisi econòmica. I els gestors portuaris no es podien permetre els retards que acumulava la construcció del TAV si no volien perdre competitivitat en un camp clau per al futur.
Per això es va planificar la construcció del tercer rail en els trams inacabats del TAV entre Barcelona i la frontera francesa. L'obra va començar a construir-se el juny de l'any passat, treballant de nit per no afectar el trànsit ferroviari diari, i va incloure la instal·lació d'un tercer rail adaptant la via que va en direcció nord. El tercer rail permet la circulació de trens en ample europeu, de 1.435 mil·límetres, i el compagina així amb l'ample ibèric, que és de 1.668 mil·límetres.
De Girona a Figueres
D'aquesta manera, els trens que surtin del port de Barcelona en direcció a França podran circular sense haver de fer el canvi de vies a Portbou. Aquest és avui en dia un requisit imprescindible, que fa perdre moltes hores als operadors.
El tercer rail s'ha instal·lat al port i Mollet, amb una circumval·lació pel Vallès que salvarà així el pas per sota Barcelona. A partir de Mollet, els trens de mercaderies ja agafaran la línia d'alta velocitat fins a l'entrada de Girona, un tram que fa mesos que està acabat en la majoria del seu recorregut. A Girona els trens connectaran amb un ramal a l'altura de la central de mercaderies amb la línia actual. A partir d'aquí ja hi ha el tercer rail instal·lat, i les mercaderies seguiran el mateix recorregut que els combois de viatgers que fan la línia Figueres-Barcelona.
A Vilamalla serà quan els trens ja abandonaran definitivament la via convencional. A través d'un ramal, que és la primera part de la variant ferroviària de Figueres, connectaran altra vegada amb la via d'alta velocitat, fins a arribar a Perpinyà creuant el túnel transfronterer del Pertús. A Vilamalla precisament hi ha previst tot un projecte intermodal ferroviari per convertir aquesta zona i la del Far d'Empordà en un gran espai logístic, impulsat per la Generalitat i amb socis com ara el mateix Port de Barcelona. Aquí els combois podran fer tots els canvis possibles d'ample de via, i connectar amb qualsevol de les línies: la d'alta velocitat o la convencional.
Comença el servei
Un cop acabat el tercer rail entre Girona i Figueres, l'objectiu és fer-lo arribar a Portbou. El tram internacional del TAV té alguns inconvenients per a les mercaderies, sobretot pendents massa pronunciats per a determinades càrregues i el fet de ser un túnel de peatge. A més, si els trens de viatgers funcionen, es podria saturar la via. Per això l'alternativa a través de Portbou es considera imprescindible, i si bé està planificat, l'execució de l'obra ara mateix no té cap data.
En tot cas, els trens de mercaderies podran començar a circular pel tercer rail el dia 21 de desembre, només en sentit nord. Renfe posarà a disposició quatre trens setmanals per a les empreses interessades, però en ser un servei liberalitzat, qualsevol altre operador pot afegir-se a partir d'ara a l'oferta.