infraestructures
L'accés sota el cremallera a Queralbs tindrà calefacció perquè no s'hi faci gel
Hi ha un pendent del dotze per cent i amb el glaç es podrien produir accidents
El Consell del Ripollès demana que la caldera sigui de biomassa
El pas subterrani sota la via del tren cremallera a l'accés a Queralbs tindrà calefacció. En concret, serà un terra radiant que s'alimentarà amb una caldera de gasoil i que entrarà en funcionament aviat. Amb l'aplicació d'aquest sistema, una novetat al país en una obra pública, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques vol evitar la formació de glaç a aquest tram de carretera que en alguns punts té un pendent del 12% i evitar d'aquesta manera els riscos per als vehicles que hi circulin.
Ara, però, el president del Consell Comarcal del Ripollès, Enric Pérez, ha fet arribar per carta a Vall de Núria, a Ferrocarrils de la Generalitat i a la Diputació de Girona la petició de què l'alimentació del terra radiant es faci amb biomassa. Pérez recorda que l'ens que presideix ha aprovat recentment un pla que estableix la viabilitat del funcionament dels edificis públics de la comarca amb biomassa que sortirà de la gestió dels boscos de la comarca, a través del consorci que gestiona l'espai d'interès natural del Ripollès. De fet, a Planoles, alguns dels edificis públics tenen calefacció i aigua calenta generats amb biomassa i també l'edifici de l'escola d'idiomes i de música comarcal a Ripoll. “No és fàcil canviar un projecte que ja està fet, però caldria tenir en compte que el Consell del Ripollès ha elaborat el pla estratègic d'aprofitament de Biomassa Forestal per a ús energètic que la comarca ja té experiència en biomassa amb uns resultats satisfactoris, tant en estalvi econòmic com en respecte al medi ambient”, diu Pérez. El president espera que aquesta petició es tingui en compte i contribueixi a donar sentit i coherència a una aposta estratègica de la comarca.
El pas subterrani eliminarà l'actual pas a nivell amb l'objectiu de millorar la seguretat i la fluïdesa de la circulació del trànsit rodat, dels serveis ferroviaris i dels vianants. Amb 32,8 metres de longitud, 5,2 d'altura i 10 d'amplada, s'ha construït amb una mena de calaix de formigó prefabricat. Les obres han costat 3,8 milions.