L'aprofitament de l'eix a la demarcació depèn del centre intermodal del Far
El tram de les comarques gironines és l'únic on el corredor mediterrani ja és una realitat parcial
El nus ferroviari al voltant del Logis Empordà, en tràmits
L'àrea urbana de Figueres serà la que podrà aprofitar millor el pas del corredor mediterrani a les comarques gironines. La construcció de la central intermodal de mercaderies al Far d'Empordà i Vilamalla, amb el polígon del Logis Empordà al costat, s'haurà d'alimentar del trànsit ferroviari que circularà per l'eix mediterrani, amb una infraestructura que disposarà d'ample de trens ibèric i europeu. Ara mateix, el polígon del Logis ja està urbanitzat, i s'hi han instal·lat les primeres empreses. Però l'empenta ha d'arribar quan es faci el centre intermodal, que ara està en fase d'estudis i redacció de projectes previs, i que ha disposat del suport econòmic de la Unió Europea. Segons explicava ahir el Departament de Territori i Sostenibilitat, el centre ha de permetre augmentar la quota ferroviària per a mercaderies al corredor mediterrani i compensar les diferències logístiques que hi ha amb la Catalunya del Nord, on el polígon de Sant Carles de Perpinyà és un node de referència. El centre tindrà capacitat per a trens de fins a 750 metres tant en ample ibèric com internacional, i inicialment es connectarà amb la via del TAV per anar cap a França a través del túnel del Pertús.
Cimalsa i el Port
Malgrat que des de mitjan dels vuitanta es parla d'aquest projecte, tot indica que aquesta vegada va de debò. L'any passat el Ministeri de Foment el va incloure com un dels quatre grans projectes estratègics per a Catalunya dins del pla d'impuls del transport ferroviari. I a finals del 2009 la Generalitat, a través de Cimalsa, i el Port de Barcelona van constituir la societat limitada Terminal Intermodal Empordà per promoure el centre, amb una participació del 52 i el 48%, respectivament. Per a l'autoritat portuària, es tracta d'un projecte estratègic facilitar la sortida cap a Europa de les mercaderies que arribin via marítima, sent dels pocs nodes a Catalunya dins el corredor mediterrani. Un dels sectors més interessats és l'automobilístic, ja que necessita reduir costos en l'apartat logístic, tant en el transport de peces i material com dels cotxes acabats. De fet, Seat és una de les empreses que està seguint de més a prop tot el projecte, amb la possibilitat de fer d'aquest centre logístic un dels seus punts de connexió.
Benefici per a Figueres
Tota l'activitat econòmica que s'hi pot generar està lligada al corredor mediterrani. El gerent de Girona Centre Logístic –organisme vinculat a la Cambra de Comerç–, Lluís Parramont, advertia ahir que l'eix mediterrani ferroviari és un projecte llarg i ambiciós: “Però precisament ha començat per Girona amb la connexió del port de Barcelona amb Europa a través del tercer rail i el TAV”. Parramont creu que a mesura que es vagi avançant en el centre intermodal del Far i Vilamalla el polígon del Logis anirà agafant cada vegada més envergadura, un fet que beneficiarà sobretot l'àrea de Figueres. En canvi, l'activitat a Portbou en pot sortir perjudicada.