El govern vol un nou enllaç directe entre la línia del TAV i la convencional a l'Arboç

El Pacte d'Infraestructures proposa un nou intercanviador de vies que permetria a l'alta velocitat entrar a Tarragona i Reus

L'esborrany del pacte, a què ha tingut accés El Punt, preveu que es redacti un nou pla director ferroviari que ordeni els serveis al Camp. I una de les mesures més destacades que hauria d'incloure és que s'estudiï la viabilitat de construir un nou enllaç al Baix Penedès, aprofitant que hi ha alguns trams on la línia del TAV i la convencional (C-4) passen molt a prop –entre el Vendrell i l'Arboç, de fet, transcorren en paral·lel i a pocs metres–, i resultaria relativament senzill i barat connectar-les, com si es tractés d'una sortida de l'autopista cap a la carretera. Això sí, com que una és d'ample europeu i l'altra d'ample ibèric, també caldria construir un by-pass o intercanviador d'ample de vies, una instal·lació que tampoc requeriria una inversió gaire elevada, i que seria semblant a la que es va fer en el seu dia a Roda de Berà –per tal que els trens que venien de Madrid per la línia del TAV poguessin arribar a Barcelona per la convencional, quan encara no estava acabat l'últim tram d'alta velocitat– o la que hi haurà a la futura estació del corredor del Mediterrani al sud de l'aeroport de Reus.

Trens intercanviables

L'objectiu de tot plegat no seria altre que trens d'alta velocitat que vinguin del nord –des de Barcelona, d'on trigarien uns 25 minuts fins aquí, però també des de Girona o França quan estigui acabada la línia del TAV– i que estiguessin equipats amb doble eix poguessin fer el canvi de vies i accedir a la línia de la costa –que amb les actuals característiques ja permet la circulació de combois fins a 160 km/h–, per poder entrar així directament fins a les estacions urbanes del Vendrell, Torredembarra, Tarragona i Reus. Una opció que, no cal dir-ho, també es podria fer a la inversa, i que permetria completar el dibuix actual, que només preveu que l'alta velocitat pugui aturar-se a l'estació de la Secuita i a la de l'aeroport de Reus, que es posarà a licitació en poques setmanes. Una estació, precisament, que també està inclosa en el text del pacte, ja que el govern confia que es converteixi en el gran intercanviador intermodal del Camp –de fet, és l'únic que està previst fora de l'àrea de Barcelona–, el punt on s'uniran els serveis de tren de curta i llarga distància, l'autobús i el tramvia.

La proposta del govern per unir la línia del TAV i la de la costa a l'Arboç, a banda, permetria alliberar part del trànsit de l'actual línia C-2 –la de les costes del Garraf–, la qual –tot i que ara es preveu una altra línia directa entre Castelldefels i Barcelona– amb el futur increment del nombre de serveis de Rodalies a la capital catalana i la negativa –de moment– que es construeixin quatre vies als accessos a Sants, en el futur anirà força més saturada que ara.

Noves estacions

Tal com va avançar El Punt fa uns dies, el pacte també preveu la creació immediata d'una primera línia de Rodalies al Camp entre Reus i Tarragona, que caldrà allargar fins al Vendrell. En aquest tram, l'esborrany ja preveu també la construcció, en una primera fase, de noves estacions «a les zones en què la població servida així ho justifica». Si bé no les especifica, es refereix a terminals a Bellisens (Reus), el barri de la Plana (Vila-seca), el nucli de la Móra (Tarragona), Altafulla nord i el poble de Creixell. De fet, el mateix pacte deixa oberta la porta que també es construeixin altres estacions «sobre el traçat ferroviari ja existent –per exemple, a la línia entre Valls i Sant Vicenç– en punts on s'acrediti la demanda suficient».

El pacte, de fet, també fa especial èmfasi en les connexions entre línies –com l'enllaç a Picamoixons entre la que ve de Reus i la de Sant Vicenç– emmarcades en la «millora de la xarxa arterial ferroviària del corredor de Tarragona», i demana una ampliació dels serveis de mitjana distància amb Lleida i Barcelona.

El Tramcamp entra en la primera fase

L'esborrany del pacte també consagra definitivament la construcció del Tramcamp, que unirà Tarragona i Reus amb l'àrea central de la Costa Daurada. Es parla, així, d'un «nou tren tramvia que aprofiti el corredor Cambrils-Salou-Vila-seca, que s'integri a la xarxa urbana de les ciutats de Tarragona i Reus i doni servei a l'estació intermodal o estació central del Camp». El tramvia entra en la primera fase de les mesures proposades pel govern, és a dir, es prioritza amb l'horitzó que pugui ser realitat en un màxim de sis o set anys.

Això sí, en principi el pacte només preveu que el tramvia arribi a la nova estació del corredor del Mediterrani, però no fins a la mateixa terminal de l'aeroport, un trajecte que d'entrada es preveu que cobreixin autobusos, però que s'havia especulat que a curt termini també pogués fer el Tramcamp. En aquest sentit, l'esborrany no considera que l'aeroport generi prou fluxos interns al Camp per justificar-ho, i en tot cas hi proposa una possible parada del Tramcamp per a una segona fase.

Un nou eix de mercaderies per l'antiga línia Reus-Roda

L'esborrany del pacte acordat pel tripartit inclou com l'altra gran novetat, i de fet la prioritza perquè es dugui a terme en una primera fase, l'aprofitament de l'antiga línia Reus-Roda de Berà per a la circulació prioritària de mercaderies, en ample europeu (UIC), des del port de Tarragona. Per a això, caldria construir un by-pass especialitzat en mercaderies a l'àrea del Camp, consistent en una línia que partiria del port en direcció a Vila-seca pel polígon petroquímic. Des d'aquí, per als trànsits cap al sud, el pacte proposa que enllaci amb la línia actual, que s'hauria d'adequar per a l'ample ibèric, un fet que entraria en contradicció amb els plans del govern de desafectar-la i usar-la per al Tramcamp un cop els trànsits de passatgers es desviïn cap al corredor del Mediterrani en construcció. Per als trànsits cap al nord, la línia de mercaderies salvaria Reus per la nova variant ferroviària prevista (vegeu gràfic) fins a enllaçar amb l'antiga línia de Roda, que també caldria rehabilitar per a ample europeu. El nou gran eix català de mercaderies resseguiria aquest corredor –sobre la recuperació del qual tampoc es tanca la porta que pugui ser compartit amb els passatgers, com preveu el pla territorial parcial del Camp aprovat inicialment– fins a Sant Vicenç de Calders, on hauria d'enllaçar amb el corredor de l'actual línia C-4 de Rodalies, que travessa pel Vendrell i Vilafranca del Penedès fins a Castellbisbal, al Vallès Occidental. El text del pacte no prejutja encara els traçats exactes, per la qual cosa no defineix si, a tot l'itinerari descrit des de Reus, s'aprofitarien les vies actuals, o bé se n'hauria de fer una de nova al costat, només per a mercaderies.

Al Vallès, la línia de mercaderies s'ajuntaria amb la que vindrà del port de Barcelona, i juntes aniran a buscar la línia del TAV que va cap a Girona, que –a diferència de la que travessa el Camp– ja s'està construint preparada per al transport tant de viatgers com de mercaderies.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.