Un estudi recomana que la carretera que substitueixi l'N-II tingui menys accessos
El treball de la Cambra de Comerç per al Maresme aposta també perquè la via sigui més ràpida
Les diferències entre la proposta més beneficiosa per a la Cambra i la que hi ha sobre la taula –tot i que totes dues es van fer per encàrrec del Consell Comarcal del Maresme– es basen sobretot en el nombre d'accessos i en la velocitat que tindria la carretera. En el primer cas, es tracta d'una autovia amb nou enllaços a diferent nivell –una proposta amb un disseny semblant al de les rondes de Barcelona– i una velocitat màxima de 100 km/h; i, en el segon cas, una carretera amb tretze accessos a nivell, la majoria dels quals serien a través de rotondes, i amb una velocitat de 80 km/h. En les dues hipòtesis es constata que la nova infraestructura absorbiria un 60% del trànsit que ara té l'N-II, però el que compensa a la Cambra de Comerç són els «beneficis socials». «A banda del cost econòmic, es dóna valor a la reducció del nombre d'accidents, a les emissions de diòxid de carboni i al temps de viatge», va dir Salvador Curcoll, director del gabinet d'infraestructures i territori de l'entitat, que també destaca que la proposta soluciona el trànsit de llarg recorregut i prioritza la connectivitat amb Barcelona.
Sigui quina sigui l'opció que finalment esculli la Generalitat per tirar endavant, Curcoll defensa la necessitat de dotar adequadament la comarca de les infraestructures que necessita, tenint en compte que en un horitzó d'uns vint anys, i segons es desprèn de l'estudi, al Maresme augmentarà un 85% el nombre de desplaçaments entre municipis. En aquest sentit, un dels factors que haurien de contribuir a la reducció de la saturació és la millora del transport públic, tant ferroviari com de carretera.
Una xarxa viària congestionada
L'estudi de la Cambra de Comerç sobre la mobilitat i les infraestructures de transport del Maresme indica que la xarxa viària bàsica de la comarca presenta problemes de congestió, fonamentalment a l'autopista C-32 i a la carretera N-II. Actualment, l'N-II suporta més de 45.000 vehicles diaris a la zona sud del Maresme i les retencions de trànsit hi són significatives. De fet, la velocitat mitjana de recorregut per als 52 quilòmetres que hi ha entre Tordera i Montgat és de 40 quilòmetres per hora, fet que suposa 78 minuts de temps de viatge. A més, i per arrodonir la situació, la carretera N-II està sotmesa a una elevada accidentalitat. D'altra banda, un altre dels indicadors de l'estudi assenyala que gairebé dues terceres parts dels desplaçaments de mobilitat obligada externa al Maresme es fan en vehicle privat. Pel que fa al transport públic, el ferrocarril només suposa un 26% dels viatges que es fan i l'autobús, tan sols un 6%.
ERC s'hi oposa
L'alcalde d'Alella i president comarcal d'ERC, Andreu Francisco, va aprofitar la presentació, ahir, de l'informe per criticar que el treball únicament recull les opcions que ja existeixen, sense plantejar res de nou. De fet, els republicans sempre s'han mostrat contraris a la construcció d'una via alternativa a l'N-II, tal com la Generalitat projecta, i aposten per unes altres mesures, com ara la millora del transport públic i la gratuïtat de la C-32 per als veïns de la comarca. Entre el públic també va intervenir el diputat d'ERC Pere Aragonès, que va lamentar precisament que el treball de la Cambra de Comerç no tingui en compte «una gestió diferent dels peatges». Per part de la Cambra, Salvador Curcoll va insistir a dir que l'estudi en cap cas no implica que la proposta que surt més ben parada sigui la que defensa l'entitat i que l'objectiu del treball era analitzar sota el seu prisma les diferents propostes.