Infraestructures
Vacarisses vol més inversió per evitar descarrilaments
L'alcalde i els veïns reclamen a Adif que millori la línia ferroviària perquè no hi torni a haver una altra esllavissada com les que ja hi ha hagut
No es preveu que el servei es restableixi fins diumenge
L'alcalde de Vacarisses, Carles Canongia, va reclamar ahir a Adif “més inversió” per a obres de manteniment del traçat de la via de Renfe pel municipi. Canongia va fer aquesta petició després que un tren de la línia R4, entre Terrassa i Manresa, va descarrilar abans-d'ahir al vespre a causa d'una esllavissada, un accident que va provocar onze ferits. Entre 50 i 80 tècnics d'Adif i Renfe van treballar ahir en la retirada dels 60 metres cúbics de materials caiguts a la via del tren. Segons les primeres estimacions, es van produir danys importants a la via i desperfectes d'una certa consideració a la catenària. El servei va quedar interromput i es va establir un dispositiu especial amb 40 autobusos i 30 informadors distribuïts per les estacions afectades. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va afirmar ahir que la previsió és que es reprengui la circulació de trens dissabte a les onze de la nit, mentre que en la nota oficial no s'atrevia a tant i concretava només que no seria al llarg del dia d'avui.
L'alcalde de Vacarisses va admetre que es fan millores a la línia, però “s'ha de continuar” i cal fer un “replantejament” per evitar aquests despreniments provocats per les pluges, que són habituals al municipi fins i tot dins del nucli urbà. A més, s'ha de tenir en compte que en el traçat ferroviari hi ha moltes trinxeres verticals i talussos, que amb el terreny argilós de la zona suposen un risc de despreniments. El gener del 2009 també es va produir una esllavissada de roques que va fer descarrilar un altre tren a Vacarisses, a prop de l'estació de Can Serra. Aleshores no hi va haver ferits, però la causa va ser la mateixa: les intenses pluges. Per tot plegat, l'alcalde va recordar: “Si no es fa res més, hi tornarà a haver accidents”.
Canongia va advertir: “Va anar d'un pèl que no fos una catàstrofe”. De fet, després d'haver topat amb una roca de grans dimensions, tres dels sis cotxes del comboi van sortir de la via i es van desplaçar a la via del costat. En el cas que el tren s'hagués tombat cap a l'altra banda, hauria caigut per un barranc.
Els portaveus d'Adif van respondre a Canongia recordant que en aquest tram “s'està fent manteniment i obres de millora contínuament”. Aquestes mateixes fonts van destacar que s'ha fet un seguiment de les trinxeres i dels talussos per evitar problemes i, fins i tot, s'havia canviat la catenària recentment. Per això atribueixen l'accident a “l'excepcionalitat climatològica” dels últims dies, que va provocar un fet “fortuït”. Adif ha obert una investigació per determinar les causes exactes del despreniment.
Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat també van indicar ahir que es tractava d'un fet “excepcional”. Tot i això, s'analitzaran les causes i es continuarà insistint al Ministeri de Foment perquè faci les inversions en millores de la infraestructura ferroviària.
“Es veia a venir”
El descarrilament del tren de Renfe era el principal tema de conversa ahir a Vacarisses. Treballadors de la zona on es va produir l'accident van explicar ahir que “es veia a venir”. Si més no, totes les canalitzacions que s'han soterrat recentment s'han fet per l'altra banda d'on es va produir el despreniment perquè s'havia constatat el perill que hi havia.
Una veïna, Trini Granados, va afirmar que és “lamentable” que hagi passat un altre descarrilament que “es podria evitar” fent un estudi sobre les característiques del terreny a Vacarisses. I va assenyalar que “fins que no hi hagi una desgràcia, no es farà res”. Amb el mateix discurs, un altre veí, Jordi Jalón, va destacar que es podria fer “un control dels punts conflictius” de la línia ferroviària per condicionar-los. Miguel Rosales, un veí de Torreblanca, va recordar a les administracions que “hi ha en joc la vida de la gent” i que caldria invertir més per millorar-hi la infraestructura.
Curiosament, en el pla d'infraestructures es preveu que el tram entre Can Serra i Torreblanca, on hi ha hagut els dos últims descarrilaments, s'elimini i es faci un túnel per travessar la muntanya.
On era el tren?
La foscor i la dificultat d'accés al lloc on va descarrilar el tren van fer que ni els passatgers ni el maquinista poguessin avisar de quina era la seva situació. Van trucar per telèfon però no van saber precisar on s'havia produït el descarrilament. La primera pista la van donar els propietaris de Mas Mimó, que van informar que havien sentit el soroll d'un xoc frontal, que podia ser de dos vehicles, “potser a l'autopista”. Va ser una patrulla de la policia local qui va haver de fer el recorregut a peu per la via i que va trobar el tren accidentat. L'alcalde de Vacarisses, Carles Canongia, va qualificar aquesta situació de “surrealista” i va demanar que els trens portin un GPS per poder localitzar-los. Si més no, en el cas que els ferits haguessin estat de gravetat, el temps per arribar-hi hauria estat clau per salvar-los.